'CS wordt geen kattenrug'

Onder het Centraal Station wordt nu gewerkt aan de Noord/Zuidlijn. Daarvoor moest het station eerst een veel betere fundering krijgen. Foto Marc Driessen

AMSTERDAM - Terwijl de treinen het Centraal Station in- en uitrijden, wordt recht daaronder in een immense bouwput gewerkt aan een station voor de Noord/Zuidlijn. ''Het meest riskante deel van het werk is achter de rug,'' zegt Peter Dijk, directeur van Projectbureau Noord/Zuidlijn, op deze eerste dag van de week. Hij staat in een zes meter diepe ruimte van 130 bij 22 meter. Daar wordt de metrosleuf uitgegraven. Draglines rijden af en aan, kranen glijden over de stalen balken.

''Het is hier net zware industrie,'' schreeuwt Dijk boven het lawaai uit. ''Maar we zitten midden in de stad en we mogen de spoorboekjes niet in de war sturen.''

Voor de negentien meter diepe sleuf moest eerst het station (1889) een andere fundering krijgen. De bijna tienduizend oude heipalen in de grond van het Stationseiland, waar zowel de eerste als de tweede zandlaag ontbreekt, boden onvoldoende houvast.

Dijk: ''Dat herfunderen was spannend.'' Eerst werd het station met sporen en al op tijdelijke steunen met vijzels geplaatst. Daarna moest de oorspronkelijke vloer van het station worden afgebroken en werd een geheel nieuwe vloer aangelegd, alsook een nieuwe 'funderingstafel'. Die tafel staat op zestig meter diepe funderingspoten, die zestig meter diep reiken, tot in de derde zandlaag. En ook de beschermende wanden langs de sleuf gaan diep de grond in, wel dertig meter. ''Je kunt je voorstellen dat het verplaatsen van die punten het moeilijkst is,'' zegt Dijk.

Collega Erik Weenink van het projectbureau wijst op de aanvankelijke vrees voor 'het kattenrugeffect'. ''Alleen het middenstuk van het CS met tweeduizend oude palen kreeg een nieuwe fundering.'' De vleugels van het station blijven op achtduizend oude palen staan. Omdat het station elk jaar milimeters zakt, 25 centimeter sinds de bouw, zou de nieuwe fundering het middendeel van het gebouw tegenhouden, terwijl de rest 'doorzakt'. Maar volgens Weenink is van 'kromtrekken' geen sprake.

De bouwers zullen de zes meter diepe sleuf half laten vollopen met water. Dijk: ''Daarna pompen we het met water gemengde zand weg tot negentien meter diepte.'' (TON DAMEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden