CS krijgt aan IJzijde fietsenstalling onder boulevard

De gemeente heeft bevestigd dat aan de achterzijde van Amsterdam CS een ondergrondse fietsenstalling komt met plek voor minimaal 4000 fietsen.

Zo gaat de boulevard aan de achterzijde van CS eruit zien Beeld Gemeente Amsterdam

Op het dak van die stalling wordt een langgerekt plein aangelegd met uitzicht op het IJ.

Dat de IJzijde van het Centraal Station zo zou worden ingericht, was al bekend. Deze week is het besluit officieel geworden en zijn meer details naar buiten gebracht.

De fietsenkelder wordt gebouwd op de plek waar nu nog water is. Door het nieuwe 'plein' zoveel mogelijk vrij te houden, moet de ruimte achter het station nog meer veranderen in een verblijfsruimte, zegt wethouder Pieter Litjens (Verkeer).

Scheepvaart
Litjens stelt dat er ook meer ruimte beschikbaar komt voor langzaam verkeer, zoals fietsers en voetgangers. "Het is mooi om te zien dat de IJzijde hierdoor veel beter bereikbaar wordt en een prettige plek om te verblijven."

De nieuwe stalling vervangt het huidige fietsplatform aan de westkant en de fietspont direct achter Amsterdam CS.

Vanwege de veiligheid voor de intensieve scheepvaart op het IJ, is aanmeren van vaartuigen alleen aan de kopse kanten van de stalling toegestaan.

Onderdeel van de constructie is een aanvaarbescherming, die de fietsenstalling en de kade daarachter beschermt tegen aanvaringen. De bouw van het nieuwe waterplein start naar verwachting eind 2020.

Het monumentale Naco-huisje, dat afgelopen jaren is gerenoveerd, zal waarschijnlijk een plek krijgen nabij de nieuwe zuidelijke aanlanding van het IJpleinveer op het Oosterdokseiland.

Droogbak
Dit voorjaar wordt ook nog de verbrede westelijke Ruijterkade opgeleverd. Hierdoor ontstaat er een wandelboulevard van Amsterdam CS naar de Westerdoksdijk.

Het gebied rond CS is de komende jaren het toneel van ingrijpende bouwwerkzaamheden. Zo wordt het stationsplein vernieuwd en zal er ook de voorzijde van het station een ondergrondse fietsenstalling worden aangelegd, in het water van het Open Havenfront.

Begin dit jaar begon het project bij de Droogbak, waar de rijweg 70 centimeter werd afgegraven om te zorgen dat touringcars en vrachtwagens onder de spoorbrug door passen.

Lees ook: Zo gaat het gebied rond Centraal Station eruitzien

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden