Cruiseschepen slaan Nederlandse havens vaker over

Voor het tweede jaar op rij is het aantal Nederlanders dat op cruisevakantie gaat gedaald. De voornaamste verklaring: door de enorme populariteit van cruises in Duitsland gaan de cruiseschepen aan Nederlandse havens voorbij.

De cruisevakantie blijkt minder populair onder Nederlanders. Beeld ANP
De cruisevakantie blijkt minder populair onder Nederlanders.Beeld ANP

In 2015 gingen ruim 106 duizend Nederlanders op een cruise, 2,6 procent minder dan in het jaar daarvoor. En in 2014 was het aantal cruises ook al met 4,3 procent teruggelopen. Daarbij bleef de Middellandse Zee met 37 procent van de cruisevakanties de populairste bestemming, gevolgd door Noord-Europa (28 procent) en de Cariben (12 procent). Dat blijkt uit cijfers van cruisebrancheorganisatie Clia.

Vooral de cruises naar de Noorse fjorden en de Oostzee staan onder druk en volgens de rederijen heeft dat direct te maken met de teruggelopen populariteit van Amsterdam en IJmuiden als cruisehavens. Cruises zijn in Nederland nog een kleine, onbekende vakantievorm. Daarom zijn de cruiserederijen erbij gebaat als passagiers vanuit Nederland zelf kunnen vertrekken. "Lokale vertrekken zijn ontzettend belangrijk om mensen aan boord te krijgen," zegt bijvoorbeeld Nico Bleichrodt van cruisemaatschappij Holland America Line.

Maar hun moedermaatschappijen hebben de laatste jaren veel routes verlegd naar Duitse havens. In Duitsland is het aantal cruisepassagiers geëxplodeerd van 1,4 miljoen (2011) naar 1,8 miljoen (2015), onder meer dankzij de populaire soapserie Das Traumschiff. Daarmee kiezen Duitsers bij 22 van de duizend vakanties voor een cruise. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er zes op de duizend.

Verkoopkantoren
Om in te spelen op deze grotere Duitse markt kozen de grote cruiserederijen de laatste jaren voor havens als Kiel, Hamburg en Warnemünde. Hun Nederlandse verkoopkantoren zien het met lede ogen aan: waar de cruiseschepen in het verleden op hun routes vaak Amsterdam aandeden, gingen ze de laatste jaren vanuit Duitsland vaak rechtstreeks naar de fjorden.

Dat had volgens de rederijen ook met de brandstofprijzen te maken. De rederijen plannen hun routes jaren vooruit en toen ze hun routes uitzetten voor 2015 en 2016 waren de brandstofprijzen nog torenhoog. Vandaar dat ze terugschrokken voor een extra dag op zee om in Amsterdam te komen en de bij stevige wind ongemakkelijke route door de verouderde zeesluis bij IJmuiden en het krappe Noordzeekanaal.

Daling
Met 123 cruiseschepen staat Amsterdam voor 2016 dan ook een daling te wachten ten opzichte van de 134 cruiseschepen van 2015. Omdat het door de bank genomen gaat om grotere schepen blijft het aantal passagiers naar verwachting wel op peil. Ook herstelt het aantal 'turn-arounds' zich, van 22 naar 37 stuks. Juist deze cruises waarbij de stad het begin- of eindpunt is, zijn voor de Amsterdamse economie bijzonder lucratief door de extra bestedingen van passagiers die komen invliegen en vaak nog een paar dagen in Amsterdamse hotels blijven.

Voor 2017 wordt weer groei verwacht. Verschillende rederijen zien weer nieuwe schepen naar Amsterdam komen. Zo verwacht rederij MSC haar nieuwe vlaggenschip Preziosa vijf keer in Amsterdam. Ook komt cruisemaatschappij Norwegian in 2017 naar Amsterdam, maar liefst acht keer.

Kwestie van tijd
Volgens de rederijen is het een kwestie van tijd dat ook Nederlanders vaker een cruise gaan boeken, juist omdat Nederlanders zover achterblijven bij andere Europeanen. Behalve in Duitsland worden ook in Groot-Brittannie (27 van de duizend vakanties) veel meer cruises geboekt. En door de snelle groei van 2010 tot 2013 resteert over vijf jaar genomen ook in Nederland een groei van 7,5 procent per jaar. "We zijn ervan overtuigd dat een hele goede toekomst gloort," zegt voorzitter Erik Schuffel van Clia Nederland.

Uit onderzoek blijkt dat bijna een derde van de Nederlandse vakantiegangers wel openstaat voor een cruise. En de Nederlanders die daadwerkelijk een cruise boeken blijken er niet voor terug te schrikken om het geld te laten rollen. Dus dat kan het wegblijven van de rederijen niet verklaren. Schuffel: "De Nederlander is dan misschien zuinig bij de eerste aanschaf, als hij eenmaal op vakantie is wil hij ook genieten. En de rederijen zien dat ook aan boord."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden