Plus

Cruises keren stad de rug toe, maar touringcars blijven komen

Opnieuw trekken twee cruiserederijen zich terug vanwege de nieuwe toeristenbelasting: veertien schepen wijken uit naar IJmuiden. Hun toeristen blijven komen, maar dan per touringcar.

Beeld ANP

Nadat eerder de rederijen MSC en Cruise & Maritime Voyages met slaande deuren waren vertrokken vanwege de plotseling door Amsterdam ingevoerde toeristenbelasting, is het nu de beurt aan de Britse rederijen P&O en Cunard. Moedermaatschappij Carnival - ook bekend van rederijen als Holland America Line, Costa en Aida - heeft veertien aankomsten geannuleerd.

Het gaat om tien aankomsten in 2019 en vier in 2020. Als reden noemt Carnival uitdrukkelijk de nieuwe toeristenbelasting. Deze met ingang van dit jaar ingevoerde heffing van 8 euro per passagier per dag is kennelijk als een verrassing gekomen voor de rederijen, die hun komst naar Amsterdam vaak al jaren tevoren plannen.

Verlies
Het gaat om relatief grote schepen van rond de 2000 en 3000 passagiers. Met 8 euro per persoon loopt dat aardig in de papieren. Dertien schepen zouden meer dan 24 uur na aankomst in Amsterdam weer vertrekken, dus hier kwamen de kosten zelfs op 16 euro per passagier.

Carnival merkt op dat Amsterdam zeer in de smaak valt bij passagiers en dat deze 'experience' nu wordt aangeboden via IJmuiden, want naar die haven wijken P&O en Cunard uit. Veel passagiers komen dus alsnog naar Amsterdam, maar dan met een excursie per touringcar en niet als voetganger vanaf de passagiersterminal PTA achter het Centraal Station.

Vanwege de nieuwe toeristenbelasting zijn nu 81 cruises geannuleerd, 33 in 2019 en 48 in 2020. Voor dit jaar verwacht Amsterdam nog 153 aankomsten, volgens PTA ook doordat rederijen zo snel geen andere haven konden vinden.

De toeristenbelasting voor cruisepassagiers moest dit jaar 2 miljoen euro opbrengen, gelijk verdeeld over zee- en riviercruiseschepen. Daarvan viel al 4 ton weg toen Cruise & Maritime Voyages en MSC Amsterdam verruilden voor een aankomst in Rotterdam. Nu komt daar nog eens 4 ton bij voor de 26.000 passagiers van P&O, berekent PTA-directeur Dick de Graaff.

81

Vanwege de nieuwe toeristen­belasting zijn 81 cruises geannuleerd, 33 in 2019 en 48 in 2020

De invoering van de belasting kostte 135.000 euro. Als cruiseschepen de stad links laten liggen, leidt dat ook tot minder inkomsten bij de PTA en het havenbedrijf. En dan zijn er nog allerlei leveranciers die inkomsten mislopen.

Geen overlast
Als de cruisepassagiers die nu in Rotterdam of IJmuiden aankomen helemaal niet meer naar Amsterdam gaan, vallen ook de bestedingen van de toeristen weg. Die zijn eerder door onderzoeksbureau SEO geschat op 90 euro per persoon.

In dat geval loopt Amsterdam waarschijnlijk meer inkomsten mis dan de cruisebelasting de gemeente oplevert. Een overgangsperiode was beter geweest, zegt De Graaff, die weet dat nog een rederij kijkt naar een uitwijkmogelijkheid in Nederland.

De belasting blijft, zegt een woordvoerder van wethouder Udo Kock (Financiën). "Het is heel normaal dat mensen die op een cruiseschip overnachten toeristenbelasting betalen, net als hotelgasten. Acht euro vinden we een redelijk bedrag."

Kritiek op de snelle invoering vindt de stad onterecht. Het tarief werd weliswaar pas in november bekend, al in 2017 werd de toeristenbelasting voor cruisepassagiers aangekondigd.

VVD-raadslid Marianne Poot noemt het ondoordacht. "We zijn de cruiseschepen kwijt en flink wat inkomsten, maar je kunt er vergif op innemen dat de toeristen wel naar Amsterdam komen, in heel veel touringcars. Cruisepassagiers leveren doorgaans niet de overlast op waar Amsterdammers last van hebben."

153

Voor dit jaar verwacht Amsterdam nog 153 aanlopen, volgens passagiersterminal PTA ook doordat rederijen zo snel geen andere haven konden vinden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden