Crowdfunding voor app die scholieren leert reanimeren

Amsterdammers Sam Steltman en David Hup willen middelbare scholieren leren reanimeren met een eenvoudige game - in slechts vijftien minuten. Het benodigde startkapitaal proberen ze via crowdfunding op te halen.

David Hup en Sam Steltman van I Save Lives. Beeld David Hup

Elke week krijgen ongeveer 300 Nederlanders een hartstilstand - dat is niet mis. Je kunt iemand helpen door te gaan reanimeren. Maar helaas weet driekwart van de Nederlanders helemaal niet hoe dat moet.

Daar willen Sam Steltman (25) en David Hup (23) verandering in brengen. De twee vrienden bedachten een game voor middelbare scholieren waarmee ze zelfstandig leren reanimeren. Het lespakket bestaat uit een reanimatiepop en een iPad met een app. "In slechts een kwartiertje leren ze reanimeren," vertelt Hup trots.

Net een Mario-spel
Dat werkt zo: in tweetallen gaan leerlingen aan de slag met de pop en de iPad. Ze doorlopen met de app de verschillende stappen van het reanimeren, zoals beademen, borstcompressies geven en de AED aansluiten. "In de pop zitten sensoren die meten wat de leerlingen doen en zijn verbonden met de iPad. Daardoor krijgen leerlingen direct feedback via de app, zoals: druk iets harder op de borst, of iets langzamer."

Als de leerlingen alle stappen van de game hebben doorlopen, kunnen ze samen een test maken. "Dat is eigenlijk net een Mario-spelletje van vroeger. Je moet iemand zo lang mogelijk in leven houden voor een hoge score. Die score komt uiteindelijk op een scoreboard. Zo strijden leerlingen tegen hun klasgenoten, maar ook tegen leerlingen van andere scholen."

Om de app te ontwikkelen moeten Steltman en Hup de komende maand iets meer dan 15.000 euro ophalen. "We hebben nu alleen nog een demo, dus er moet nog veel gebeuren. Maar we zijn gisteren begonnen met crowdfunden en zitten nu op 10 procent van het bedrag. Dat gaat dus best lekker."

Bewustzijn en zelfvertrouwen
Steltman en Hup begonnen het project omdat ze zich realiseerden dat eigenlijk maar weinig mensen weten hoe ze moeten reanimeren. "Ik zat in een vliegtuig van Roemenië naar Nederland, toen iemand tegen de vlakte ging," zegt Hup. "Niemand wist wat ie moest doen. Zelfs de stewardessen raakten in paniek. Hoe kan dit? Toen ik ging rondvragen bij vrienden bleken die het ook niet te kunnen."

Volgens Hup is het goed om te beginnen bij middelbare scholieren. "Zo bereik je uiteindelijk iedereen in de samenleving. Je creëert ook meteen op jonge leeftijd bewustzijn. Als je iemands leven kunt redden, dan moet je handelen. De game geeft ze zelfvertrouwen om dat ook daadwerkelijk te doen."

Overigens is reanimatieonderwijs niet helemaal nieuw. Op dit moment krijgt ongeveer 20 procent van de middelbare scholieren hier al les in. Maar de huidige methode is volgens David nogal achterhaald en kost veel tijd en geld. "Deze game maakt reanimatieonderwijs heel toegankelijk. Leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag, dus je hebt geen instructeurs meer nodig. Alleen een docent die de theorie een beetje uitlegt."

Pilot
Als de mannen genoeg geld ophalen, dan komt er in het nieuwe jaar een pilot op vijf middelbare scholen, waaronder het Barlaeus Gymnasium en het Kiem Montessori in Amsterdam. De scholieren geven hun feedback, waarmee de game nog verder kan worden ontwikkeld. Het definitieve lespakket moet uiteindelijk worden afgenomen door partijen als het Rode Kruis. Zij zullen het dan aanbieden aan middelbare scholen.

David Hup en Sam Steltman oefenen met de reanimatie-game. Beeld David Hup

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden