Crowdfunding ook bij musea populair

Afgelopen jaar is er in Nederland 14 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dit is bijna zes keer zoveel als in 2011. Dat blijkt uit cijfers van het adviesbureau Douw&Koren die woensdag bekend zijn gemaakt. Bij crowdfunding investeert een breed publiek geld in een project of bedrijf.

Beeld ANP

In de creatieve sector is op deze manier 1,9 miljoen euro opgehaald in 2012. Dat is een half miljoen meer dan het voorgaande jaar. 'Musea zijn goed voor iets meer dan 10 procent van het opgehaalde bedrag', aldus Gijsbert Koren, medeoprichter van Douw&Koren.

Museum Oriëntalis in Heilig Landstichting bij Nijmegen maakte woensdag bekend dat het crowdfunding gaat inzetten. Het geld komt ten goede aan het hele museum. Koren, die ook workshops geeft aan musea over de inzet van crowdfunding, is kritisch over het plan. Volgens hem is het juist belangrijk dat een museum een specifiek project uitkiest en niet geld inzamelt voor het hele museum. Zo is duidelijker wat de mensen ervoor terugkrijgen. 'We weten dat het eigenlijk beter is om een specifiek project te kiezen, maar dat is niet mogelijk', aldus een woordvoerster van het museum. Het gehele museum heeft namelijk geld nodig om sluiting te voorkomen.

Het is niet de eerste keer dat Oriëntalis op deze manier geld gaat inzamelen. Anderhalf jaar geleden heeft het museum ook al een poging gedaan, maar het streefbedrag van een miljoen is toen 'bij lange na niet gehaald', zegt een woordvoerster. Donateurs konden toen zelf kiezen welk project ze gingen steunen. Een realistischer bedrag, meer gebruik van sociale media en betrokkenheid vanuit het museum moeten ertoe leiden dat het dit keer wel lukt. Deze keer moet de crowdfundingactie 180.000 euro opleveren.

Het Tropenmuseum zette afgelopen jaar crowdfunding wel met succes in. Voor het project 'Foto zoekt familie' zamelde het museum 13.150 euro in. Monique Neefjes, fondsenwerver van het museum, is enthousiast over crowdfunding. Maar 'niet elk project is ervoor geschikt en het is heel intensief', waarschuwt ze. Het fotoproject leende zich goed voor crowdfunding omdat het een specifieke doelgroep, Indische Nederlanders, betrof, zegt de fondsenwerver. Wanneer het op een juiste manier wordt ingezet, is crowdfunding volgens Neefjes 'een trend die niet meer weg te denken is'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden