Crowdfunding kalft na explosieve successen wat af

De explosieve groei aan financiering via crowdfunding is in de eerste helft van dit jaar gestopt. De groei zakte landelijk onder de tien procent. De trend in Amsterdam, waarvan precieze cijfers ontbreken, is volgens statistici niet anders.

Uitleenplatform Peerby wist eerder dit jaar binnen een paar dagen 1 miljoen euro aan investeringen te crowdfunden. Beeld Peerby

Dit heeft financieel adviseur Douw & Koren, die de financieringen via crowdfunding registreert, vrijdag bekend gemaakt. In Amsterdam werd in 2014 voor 8,3 miljoen euro via crowdfunding projecten gestoken, tegen 26 miljoen in 2015. In de eerste heft van 2016 werd 16 miljoen euro aan leningen gemeten. Het is voor het eerst dat er halfjaarcijfers worden gepubliceerd. Daarom valt de afkalving in Amsterdam niet goed te meten.

Trend
In heel Nederland groeiden de crowdfundingsfinancieringen van 23 miljoen tot 40 miljoen per half jaar in 2014, tot 49 en 79 miljoen in 2015 en 86 miljoen in de eerste helft van 2016. Het verschil met het vorig halfjaar bedroeg 7 miljoen ofwel 9 procent. Een vergelijking met 2012, toen de stijging nog tweehonderd procent bedroeg, maakt de trend duidelijk.

Gijsbert Koren spreekt van een trend die te verwachten was. Oorzaak is volgens hem dat ondernemers in bijvoorbeeld de creatieve sector inmiddels ruimschoots bekend zijn met crowdfunding. De groei stokt nu bij traditionele MKB-bedrijven als de bouw, landbouw en transportbedrijven, en technische dienstverlening.

Ambassadeurs
"Doorgewinterde ondernemers die niet op de hoogte zijn van een innovatie als crowdfunding, maken nog weinig gebruik van de mogelijkheden om buiten de bank te financieren en zo, mede dankzij crowdfunding, naast financiering ook ambassadeurs voor hun zaak te werven."

Volgens Koren stokt de groei alleen bij de bedrijven die doorgroeien naar het Midden- en Kleinbedrijf (MKB). "Meer conservatieve ondernemers denken vaak dat crowdfunding niets voor hen is." Crowdfunding is ook vaker een aanvulling op andere alternatieve kredietverlening of meer reguliere leningen. Ook gevestigde bedrijven als VanMoof Bikes aan de Mauritskade maken gebruik van crowdfunding, bijvoorbeeld voor de financiering van de eerste tweehonderd exemplaren van een nieuwe elektrische fiets door via voorverkopen de stemming onder klanten te peilen.

Crowdfunding bij nieuwe en vooral creatieve bedrijven met hippe ondernemers neemt volgens Koren nog wel toe. Ook bij startups en maatschappelijke projecten is crowdfunding nog ongekend populair. Als voorbeeld noemt Koren het bedrijf Peerby in Amsterdam, marktleider op het gebied van spullen delen - de klopboor van de buurman en de barbecue uit de straat verderop - als alternatief voor nieuw kopen. Het doel is mede door minder productie het klimaat minder aan te tasten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden