Plus

Crisis of niet: bierbrouwers verhogen prijzen hoe dan ook

Of het nu crisis is of juist goed gaat, bierbrouwers verhogen hun prijzen hoe dan ook, en veel forser dan de inflatie. Horecabazen betalen volgend jaar 3 tot ruim 4 procent meer voor hun bier.

Volgens Heineken gaat het om 'relatief kleine prijsaanpassingen' die neerkomt op minder dan 2 cent per glas Beeld anp

De prijs voor een biertje in de horeca is in tien jaar 35 procent gestegen, veel sneller dan de inflatie en accijnsverhogingen. De prijsverhogingen jagen zowel ondernemers als consumenten op kosten.

"Horecaondernemers hebben een bittere nasmaak van die voortdurende prijsverhogingen. Het zou chic zijn als de brouwers, die de horeca al jaren uitknijpen, nu eens een gebaar zouden maken en hun prijzen verlagen," zegt horecaondernemer Pim Evers (eigenaar van onder meer Hannekes Boom, Cannibale Royale en Disco Dolly), die in het bestuur van Horeca Nederland Amsterdam zit.

Hij vraagt zich af wat brouwers bezielt. "Zijn ze soms blind voor wat er gebeurt in de horeca?"

Extra pijnlijk
De brouwers ondergraven het broze herstel in met name cafés. Veel cafébazen zijn gehavend uit de crisis gekomen. "Net nu ze weer wat vet op de botten krijgen, gooien de brouwers de prijzen weer omhoog. Dit snoept weer wat meer af van de marge. Er zijn heel wat zaken, ook in Amsterdam, die nog maar een klein duwtje nodig hebben voor ze omvallen."

"Deze stap is extra pijnlijk, omdat op dit ­moment alle kosten voor horeca-ondernemers stijgen. De huur en de WOZ-bijdrage gaan omhoog, vastgoedprijzen rijzen de pan uit, de btw wordt verhoogd en personeelskosten nemen toe, omdat het steeds moeilijker is medewerkers te vinden."

Brouwers zijn zich van geen kwaad bewust. Heineken, het enige bedrijf dat wil reageren, gooit het op 'gezonde bedrijfsvoering'.

"We ­hebben te maken met hogere kosten," zegt een woordvoerder, "maar we willen ook blijven investeren in de horeca."

Nog geen 2 cent per glas
Volgens Heineken gaat het om 'relatief kleine prijsaanpassingen' die neerkomt op minder dan 2 cent per glas. "Horecaondernemers mogen ­deze prijsaanpassing natuurlijk doorvoeren in hun eigen prijzen."

Cafébazen zijn echter bang hun klanten af te schrikken. Van de 22 procent die de inkoopprijs van bier de afgelopen vijf jaar gemiddeld steeg, durfden cafés en restaurants maar de helft door te berekenen aan de klant, meldt horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners.

De branche gelooft niet in de hogere kosten waarmee brouwers schermen. Die zouden dan ook gevolgen moeten hebben voor de bierprijs in de supermarkt.

Inkoopmacht
Maar de prijs in de horeca stijgt gemiddeld drie keer zo snel als in de supermarkt. Tussen 2001 en 2017 ging volgens het CBS de prijs van een glas bier in de horeca van gemiddeld 1,41 naar 2,43 euro. In dezelfde periode steeg de literprijs van bier uit een krat in de supermarkt van 1,29 naar 1,49 euro.

De horeca kijkt jaloers naar de inkoopmacht van de supermarkten, die de brouwers flink in de knip hebben. In cafés en restaurants heersen juist de brouwerijen.

Bijna 80 procent van de horeca-ondernemers zit aan één leverancier vast, omdat die hun tapinstallatie bezit of - in 10 procent van de gevallen - omdat ze geld hebben geleend van een brouwer.

Vooral ondernemers die hun pand huren van of via een brouwer - 17 procent van cafés en restaurants - zijn overgeleverd aan een brouwerij.

Evers hekelt de motivatie voor de voort­durende prijsverhogingen. "AB InBev wil geld ophalen om meer bier­smaken te lanceren. Maar cafébazen willen niet nog meer bier van hun brouwer, ze willen zelf kunnen kiezen voor lokaal gebrouwen bier. En Heineken geeft als reden dat het meer in horeca wil investeren. Wij zeggen: laat ondernemers dat lekker zelf doen."

Strikte contracten
Volgens de horeca-ondernemer, die twaalf zaken in Amsterdam uitbaat, lijkt het erop dat brouwers er alles aan doen om hun ijzeren greep op de ­horeca te behouden

. "Het belang van drank wordt kleiner, je moet er als ondernemer steeds meer omheen doen. Brouwers hebben daar geen omkijken naar, maar willen wel een graantje meepikken."

Een paar jaar geleden dreigde de horeca­organisatie nog met acties. "We hebben ons lang tegen de macht van de brouwers verzet," zegt een woordvoerder van Horeca Nederland.

"Maar de politiek en toezichthouder ACM heeft ons in de kou laten staan." Volgens de kartelwaakhond is er genoeg concurrentie en hebben de brouwers hun leven inmiddels gebeterd. Zo mag marktleider Heineken al sinds 2001 geen exclusieve contracten meer sluiten.

De horeca ziet het niet gebeuren. "Allemaal proberen ze nog strikte contracten af te sluiten, die zo lang mogelijk duren, vaak met een stok achter de deur." zegt Evers. Zo staat in sommige contracten dat de tapinstallatie wordt terug­gehaald als er te weinig bier wordt afgenomen. Heineken omzeilt het exclusiviteitsverbod door afname verplicht te stellen in de huurcontracten.

"Overstappen is heel moeilijk als je tapin­stallatie van de brouwer is. Of als je nog een ­restschuld hebt. Veel ondernemers zijn met handen en voeten gebonden aan een brouwer."

De brouwers ondergraven het broze herstel in met name cafés Beeld Laura van der Bijl

De 'witte bierpomp'

"Wij hebben al vijf jaar onze prijzen niet verhoogd," zegt Ronald Bolhuis van de ongebonden Noord-Hollandse café­bierverkoper Horecabier. "Wij zijn de witte pomp onder de brouwers."

"Wij doen alleen pils, niet het financieren van cafés of installaties." En daar is 'behoorlijke behoefte' aan. "We hebben nu zo'n 400 vaste afnemers en leveren ­jaarlijks 35.000 hectoliter pils aan de ­horeca."

Hij schat het marktaandeel van het bedrijf op 2 procent. Niet veel cafébazen kunnen de overstap maken, omdat ze vastzitten aan een contract met een grote brouwer.

Dit jaar heeft zowel Grolsch als Bavaria budgetbier, met minder alcohol, op de markt gebracht. Bolhuis: "Blijkbaar kunnen die brouwerijen dus best goedkoop bier brouwen." Maar of afnemers die vastzitten aan het reguliere Bavaria-
of Grolschbier blij zijn met die stap, vraagt Bolhuis zich af. "Mij maakt het weinig uit. Mijn klanten willen zo ver mogelijk wegblijven van grote brouwers."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden