Plus

Cowboypraktijken bij thuiszorgorganisatie Maxima Zorg

Dreigementen, beslagleggingen, kortgedingen - het kan er ruig aan toegaan in de thuiszorg in Nieuw-West. 'Ze gebruiken methoden van de straat.'

Beeld Hedy Tjin

'Als hij d'r op uit is om mij kapot te willen maken... Dat hebben vele andere mensen geprobeerd, dat is hun niet gelukt. Denk je dat het hem gaat lukken om mij kapot te maken? Ik zweer bij mijn God, bij mijn Allah dat hem dat niet gaat lukken, hoe dan ook."

Khalid el Otmani voert een emotioneel telefoongesprek op de laatste dag van 2015, afgaande op een bandopname in bezit van deze krant. De directeur van de Amsterdamse thuiszorgorganisatie Maxima Zorg voelt zich in het nauw gedreven doordat het bedrijf waarmee hij samenwerkt, Joost Zorgt, zich ontpopt als concurrent. El Otmani is woedend op de directeur van Joost Zorgt, Joost Nauta, 'die hond': "Hij gaat ten onder. Goedschiks of kwaadschiks."

Geslagen
Het is de tweede keer die dag dat El Otmani met een medewerker van Nauta belt. In het eerste gesprek zou hij hebben gedreigd de zwaar gehandicapte Nauta iets aan te doen. De medewerker refereert daaraan: "Je hebt net gezegd dat je... als ie niet in die stoel zat, dat je hem in die stoel had geslagen. Ik vraag jou: moet ik dat achterwege laten of moet ik dat gaan herhalen?"

El Otmani: "Of je dat wilt zeggen, je mag het zeggen van mij of je zegt het niet, het maakt mij... (..) Ik-ik-ik kook woedend."

Wilde westen
Welkom in het 'Wilde Westen', zoals Joost Nauta de thuiszorgpraktijken in Amsterdam-Nieuw-West noemt. De sector staat onder druk. Mede door lagere tarieven vallen instellingen om, zoals TSN, tot het faillissement in maart het grootste thuiszorgbedrijf in Nederland.

Ogenschijnlijk vergaat het Maxima Zorg in 2015 voorspoedig. Met een 8,5 voor de geleverde hulp staat het bedrijf tweede op een ranglijst van zeventien Amsterdamse thuiszorgclubs. 'Koninklijk verzorgd' is het motto van Maxima Zorg, dat circa 120 Marokkaanse Amsterdammers bedient. Joost Zorgt staat nummer drie. Op één: Safa Zorg, dat zich ook exclusief richt op Marokkaanse Amsterdammers en zakendoet met een dochterbedrijf van Joost Zorgt en, blijkens interne correspondentie, met Maxima Zorg.

Schuldenvrije herstart
In maart dit jaar gaat Maxima Zorg failliet. El Otmani schuift het personeel door naar een andere bv. Zo maakt hij een schuldenvrije herstart en is de zorg gegarandeerd. Tegen de curator zegt El Otmani dat hij pech heeft gehad met samenwerkingsverbanden en zorgbezuinigingen. De vermoede dreigementen, rechtszaken en beslagleggingen blijven ongenoemd in het rapport van de curator.

Tot begin 2016 opereert Maxima Zorg onder de hoede van het grotere Joost Zorgt. Dat onderhoudt de contacten en financiële zaken met de zorgverzekeraars en beschikt over de benodigde certificaten. In ruil incasseert Joost Zorgt een deel van de vergoeding die Maxima Zorg van de verzekeraar krijgt.

Kwetsbare groep
Maxima en Safa Zorg bedienen een bijzonder segment. Vanwege taal- en cultuurverschillen gelden oudere, niet-westerse allochtonen als moeilijk bereikbare, kwetsbare groep in de thuiszorg. Vaak voelen familieleden zich verplicht tot mantelzorg. De twee bedrijfjes hebben een oplossing: ze nemen familieleden in dienst als werknemer. Die verzorgen als 'cliëntgebonden medewerkers' tegen betaling hun hulp­behoevende (groot)moeder, neef, nicht et cetera.

De uitzonderlijke constructie is niet verboden. maar stuit wel op bezwaren bij zorgverzekeraars. Het verschil met (onbetaalde) mantelzorg is niet altijd duidelijk, zegt een woordvoerster van Zilveren Kruis desgevraagd.

'Spookzorg'
Met de Amsterdams-Marokkaanse clientèle zijn Maxima en Safa Zorg interessante partijen voor grotere thuiszorgbedrijven. Aanvankelijk werkt El Otmani samen met H+B Meerzorg. Dat verbreekt in 2011 de banden. Uit intern onderzoek blijkt dat El Otmani's bedrijf niet voldoet aan de gewenste kwaliteit. H+B gaat even later failliet. Datzelfde overkomt in 2013 een andere zakenpartner van El Otmani, de Diakonie. Nog in 2011 gaat El Otmani in zee met Thuiszorg van Oranje (TvO). Begin 2012 zegt ook die de samenwerking op.

Reacties Safa en Maxima Zorg
Namens Safa beantwoordt ­Mohamed Bendaoud schriftelijk een deel van de hem gestelde vragen. Volgens hem kenmerkt Joost Nauta zich door schenden van afspraken en staat de cliënt niet voorop. Zakenpartners van Joost Zorgt hebben volgens hem per brandbrief misstanden veroorzaakt door Nauta aangekaart. Bendaoud ontkent banden met Maxima Zorg. Kahlid el Otmani ontkent dat zijn bedrijf ‘spookzorg’ heeft geleverd en benadrukt dat alles rechtmatig is geweest.

TvO vermoedt gerommel met declaraties. Een onderzoek biedt aanwijzingen voor 'spookzorg', maar fraude valt niet te bewijzen. Volgens een vorige maand gewezen arrest van het gerechtshof in Arnhem kampt El Otmani's bedrijf ten ­tijde van de overeenkomst met TvO met tal van tekortkomingen, zoals ongediplomeerde medewerkers die niet komen opdagen voor cursussen. Er is sprake van 'grove nalatigheid'.

Rietje
Na TvO doet El Otmani zaken met Joost Zorgt, opgericht door Joost Nauta. Vanaf zijn geboorte lijdt Nauta aan de spierziekte SMA en is hij vrijwel volledig verlamd. Via een slang kan hij een paar keer per minuut extra lucht krijgen. Water drinkt hij uit een glas met een rietje dat een medewerker aanreikt. Uit frustratie over de gebrekkige zorgverlening aan hemzelf is Nauta in 2002 een eigen zorgbedrijf begonnen, dat inmiddels 700 werknemers en 1250 cliënten telt.

Ook tussen Nauta en El Otmani gaat het mis. Volgens El Otmani is Joost Zorgt veel te traag en karig met het doorsluizen van verzekeringsgelden en knijpt hij hem af. Op zijn beurt signaleert Joost Zorgt begin 2015 dat in circa tien procent van de gevallen Maxima Zorg zorg levert waar geen recht op is. Het aantal cliënten gaat dan terug naar ruim negentig.

Geld achter houden
Omdat verzekeraars bezwaar hebben tegen de familieleden die als 'cliëntgebonden medewerkers' de thuiszorg leveren, ook nadat ze zijn opgeleid tot een aanvaardbare ondergrens, besluit Joost Zorgt te breken met Maxima en Safa Zorg.

Dat gaat niet zonder slag of stoot. Maxima en Safa Zorg claimen achterstallige betalingen en dreigen met beslaglegging. Enkele keren gaan ze daar ook toe over. Voor het laatst eind 2015, als Mohamed Bendaoud, directeur van Safa Zorg, Joost Nauta in een mail verwijt 'al drie jaar onterecht ons geld achter te houden'.

Volgens Nauta draait Safa Zorg verlies en hebben ze nergens recht op. Hij eist opheffing van het beslag, dat zijn bedrijf financieel zou verlammen: 'Mannen van eer gaan niet een ander chanteren,' mailt hij aan de Safadirectie. 'Ik reken op jullie wijsheid, maar ik bereid mij nu voor op een mogelijk gebrek daaraan.'

Wegbezuinigd
In februari dit jaar gelast de rechter in kort geding opheffing van het beslag. Hij verwerpt een claim van Safa Zorg van een half miljoen euro. Diezelfde maand verliest El Otmani een zaak tegen Joost Zorgt waarin hij 31.000 euro eist.

Mei 2016 staat de website van Safa op zwart 'wegens administratieve redenen'. Verzekeraar Zilveren Kruis wil geen betaalovereenkomsten meer aangaan met El Otmani vanwege zijn rol in diverse conflicten in de branche. De Inspectie voor de Gezondheidszorg werkt aan een rapport na een recent bezoek aan Maxima Zorg. Een pensioenfonds heeft ruim 64.000 euro aan premies tegoed.

Ook Joost Zorgt zit moeilijk. Op het hoofd­kantoor zijn enkele tientallen arbeidsplaatsen wegbezuinigd. Zo wankelen de populairste thuiszorgleveranciers van Amsterdam.

'Ze gebruiken methoden van de straat'

"Ze gebruiken methoden van de straat," zegt Joost Nauta, directeur van Joost Zorgt, over Maxima Zorg en Safa Zorg. Hij zegt te zijn bedreigd door Mohamed Bendaoud, een van de Safadirecteuren die ook twee pizzeria's in Osdorp bezitten. Nauta's medewerker Amart Schoop bevestigt: "Ik stond er meerdere keren bij, met de telefoon op de speaker, dat ie tegen Joost dingen zei als: als je nu hier zou staan, zou er niks van je zijn overgebleven." Bendaoud zegt Nauta nooit te hebben bedreigd.'

Nauta zegt dreigementen van Khalid el Otmani, directeur van Maxima, te hebben gemeld bij de politie. Ze zouden zijn geuit in twee telefoon­gesprekken eind 2015. Van een medewerker van Nauta heeft Het Parool een opname waarop volgens hem het tweede gesprek staat. De citaten toegeschreven aan El Otmani zijn daaraan ontleend. El Otmani ontkent en zegt dat Nauta hém heeft bedreigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden