Corendon-baas: 'Amsterdammers hebben zelf toerismeprobleem gecreëerd'

Volgens Atilay Uslu, de directeur van reisorganisatie Corendon, heeft Amsterdam de problemen door het toenemende toerisme aan zichzelf te danken.

Volgens Corendon-oprichter Atilay Uslu, in het midden, is de toerisme-overlast te wijten aan de Amsterdammers zelf. Beeld Martin Dijkstra
Volgens Corendon-oprichter Atilay Uslu, in het midden, is de toerisme-overlast te wijten aan de Amsterdammers zelf.Beeld Martin Dijkstra

Dat zegt Uslu in een interview met het AD. Uslu heeft in 2018, als eigenaar van Corendon, met The College Hotel, het Corendon Vitality Hotel en een hotel in Badhoevedorp zo'n 1000 hotelbedden in en om de stad in zijn bezit.

In het interview gaat hij in op de vraag of de stad niet te zwaar wordt belast door de vele toeristen. "De overlast komt van Airbnb," stelt Uslu. Volgens de Corendon-directeur trekt het huizendeelplatform toeristen die dronken overlast veroorzaken, terwijl hotelgasten zich aan regels moeten houden.

"De Amsterdammers hebben het probleem zelf gecreëerd door massaal aan de gang te gaan met Airbnb. Dan moeten ze nu ook niet klagen dat de stad een kermis-attractie is geworden."

In 2016 zei Uslu nog tegen Het Parool dat burgemeester Van der Laan het toerismeprobleem overdreef. "Ik vind dat de burgemeester op toerismecursus moet, want hij moet niet zoveel angst hebben. Naar het centrum van Londen komen jaarlijks ruim achttien miljoen toeristen. In Amsterdam is dat nog niet eens een kwart op hetzelfde oppervlakte, dus dat is niets."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden