Plus Filmrecensie

Continuer: moeder en zoon twisten in een grootse leegte

Continuer is een Kammerspiel zonder kamers, met weidse vergezichten. Al maken die het niet minder claustrofobisch.

Virginie Efira en Kacey Mottet Klein in Continuer

"Sybille," horen we Samuel roepen. Hij ziet haar niet, in het woestijnachtige berglandschap van Kirgizië waar de twee samen doorheen reizen. Samuel, de nukkige tienerzoon, Sybille, zijn moeder. Maar hij noemt haar bij haar voornaam. Pas als de paniek echt toeslaat, staat hij zichzelf toe om ook "mama!" te roepen.

Zo introduceert de Waalse regisseur Joachim Lafosse de hoofdpersonen van zijn achtste speelfilm Continuer. ­Direct is duidelijk dat de verhoudingen tussen de twee, zacht gezegd, niet goed zijn. Al Sybilles pogingen tot toenadering stuiten op een muur van onverschilligheid. Meestal sluit Samuel zich van de wereld af: capuchon op, koptelefoon in, muziek hard aan.

Terwijl de twee zich dag in dag uit te paard door het beeldschone maar onherbergzame landschap bewegen, legt Lafosse stukje bij beetje bloot hoe ze op deze reis verzeild raakten. Sinds ze is gescheiden van Samuels vader staat Sybille aan de zijlijn van het leven van haar zoon.

De trektocht door Kirgizië, een land waar voor Sybille een ­familieverleden ligt, is bedoeld om de twee nader tot ­elkaar te brengen. Maar of het hun kwetsbare relatie enig goed zal doen, is zeer de vraag.

Niet geslaagd
Het is het soort intieme familiedrama waar Lafosse bij uitstek mee overweg kan. De regisseur werd bekend met een reeks even liefdevolle als hardvochtige familiefilms.

Met Les Chevaliers Blancs (2015) maakte Lafosse een niet geheel geslaagd uitstapje naar een groot maatschappelijk drama, over waargebeurde misstanden rond een organisatie die adopties van Afrikaanse kinderen faciliteert. Met L'économie du Couple (2016) keerde hij spoorslags terug naar het soort intieme relatiedrama dat hem succes bracht.

Continuer

Regie Joachim Lafosse
Met Virginie Efira, Kacey Mottet Klein
Te zien in Eye, Het Ketelhuis

In dat genre valt ook Continuer, dat is gebaseerd op de gelijknamige roman van Laurent Mauvignier; de bewerking schreef Lafosse met dezelfde drie coscenaristen met wie hij ook L'économie du Couple maakte.

Op elkaar aangewezen
Toch is er iets fundamenteel anders. Al zijn vorige films waren 'Kammerspielen', en speelden zich vrijwel geheel binnenshuis af: in de woonkamers, slaapkamers en keukens van de ­gezinnen die hij portretteerde.

Continuer is een Kammerspiel zonder kamers, met weidse vergezichten. Maar dat maakt het claustrofobische gevoel er niet kleiner op. Het drama centreert zich volledig op deze twee mensen, sterk gespeeld door Virginie Efira en Kacey Mottet Klein, pas achttien jaar oud tijdens de opnamen maar desondanks al een ervaren en subtiel acteur.

Juist doordat Sybille en Samuel hun conflicten in deze grootse leegte uitvechten, kunnen ze geen kant op. Ze zijn op elkaar aangewezen, of ze nu willen of niet - ook dat maakt die openingsscène direct duidelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden