Consumentenbond vindt beperkt effect 'filter bubble' op Google

Wie in de Nederlandstalige versie van de zoekmachine van Google bepaalde nieuwsgerelateerde zoektermen gebruikt, kan andere zoekresultaten krijgen dan iemand anders die dezelfde zoektermen hanteert. Het effect van deze zogenoemde 'filter bubble' lijkt echter beperkt.

null Beeld AFP
Beeld AFP

Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een kleinschalig experiment, waarover zij in het januarinummer van de Consumentengids rapporteert. De bond riep internetters vorige maand op om screenshots te maken van specifieke zoekresultaten van Google, om op die manier te kunnen inventariseren in hoeverre de zoekresultaten van persoon tot persoon verschillen.

Filter bubble
'Filter bubble' is een term uit het boek 'The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You' van de Amerikaanse internetactivist Eli Pariser, waarin hij beschrijft hoe de personalisering van zoekresultaten zoals Google die toepast, zou leiden tot een soort internetverzuiling. De gebruiker zou op den duur namelijk alleen nog maar informatie voorgeschoteld krijgen die bij zijn of haar eigen denkbeelden aansluit. De Consumentenbond wilde met een steekproef inventariseren of die bewering ook voor Nederland van toepassing is.

Er is inderdaad sprake van personalisering van zoekresultaten, maar in beperkte mate, concludeert de bond na het bestuderen van de screenshots van specifieke zoekresultaten die 180 vrijwilligers opstuurden. Bij 70 tot 80 procent van de inzenders waren de resultaten vrijwel identiek, en bij een kleinere subgroep bleken de onderlinge verschillen iets groter te zijn. Een enkele keer was er sprake van een resultatenpagina die sterk afweek.

De zoekterm 'bestaat het broeikaseffect?' leverde de minste variatie op, terwijl bij 'hypotheekrenteaftrek' de resultaten juist het meest van elkaar verschilden, mogelijk ook doordat de term in die periode veel in het nieuws was. Bij de term 'Griekenland' kreeg een enkeling alleen maar vakantie-informatie in de top-10, maar bevatte de lijst bij de meeste mensen een mix van actueel nieuws en informatie over het land.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden