Consumentenbond raadt peren en broccoli aan

Qua vezels komt broccoli als onbetwiste winnaar uit de bus, gevolgd door rode kool, sperziebonen en bospeen. Foto GPD Beeld
Qua vezels komt broccoli als onbetwiste winnaar uit de bus, gevolgd door rode kool, sperziebonen en bospeen. Foto GPD

DEN HAAG - Wie van fruit houdt en van vezels doet er goed aan sinaasappels te eten. Ook de mango en de peer zijn in dit opzicht niet te versmaden. Deze vruchten bevatten per portie meer dan drie gram vezels. Dat meldt de Gezondgids van de Consumentenbond op basis van een eigen onderzoek. Vezels zijn goed voor gezondheid en de stoelgang.

Appels kunnen er ook mee door, al blijft de elstar (2 gram) achter bij de golden delicious en de granny smith (2,7 gram). In alle drie de gevallen betreft het ongeschilde appels. Schillen scheelt 0,9 gram per portie.

Bij de groenten kwam broccoli als onbetwiste winnaar uit de bus (4,5 gram per portie van 150 gram), gevolgd door rode kool, sperziebonen en bospeen (3,8 gram).

Onderaan de fruitlijst staan meloenen, aardbeien en druiven. Ze bevatten relatief de minste vezels per portie. Bij groenten zijn dat ijsbergsla, tomaat, komkommer, witlof en courgette. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden