Consumentenbond: kortingen parfums kloppen vaak niet

Kortingen op parfumprijzen blijken vaak uit de lucht gegrepen. Dit blijkt uit een vandaag verschenen onderzoek van de Consumentenbond.

Parfums: aanbiedingen met een luchtje. Beeld anp

De bond deed vlak voor Moederdag onderzoek naar 1436 prijzen van 175 geurtjes bij 13 winkels. Daaruit blijkt dat winkelketens nogal eens de prijs verhogen waarover ze korting geven.

'Zo spiegelen ICI Paris XL en Douglas bijvoorbeeld geregeld een korting voor van 20 of 25 procent op alle geuren, maar de 'normale' doorgestreepte prijs is voor de aanbieding nooit gehanteerd', aldus de bond. 'Als men uitgaat van de prijs die wél voor de aanbieding is gerekend, daalt het kortingspercentage in veel gevallen tot bijna de helft.'

ICI Paris XL verhoogde volgens de Consumentenbond tijdens een actie van een aantal geuren zelfs de adviesprijs waarover de korting berekend wordt. 'Daardoor blijft van de beloofde 20 procent korting maar 8 of 9 procent daadwerkelijk voordeel over.'

Gebruikelijk
Beide parfumketens weerspreken met klem dat er van misleiding sprake is. 'In principe krijgt Douglas altijd een adviesprijs van de leverancier en dat is de prijs waarop onze klanten de reguliere korting krijgen. Dat is de prijs die in de winkel staat doorgestreept. Dit is overigens in de parfumeriebranche, en in andere branches binnen de retail, een gebruikelijke manier', aldus Douglas in een reactie.

Bij kortingsacties zegt Douglas heel duidelijk te vermelden hoe de korting is opgebouwd. 'Zo staat er bijvoorbeeld in de actievoorwaarden dat korting op korting niet geldt. Douglas is heel transparant en klanten kunnen dit zelf nagaan in onze uitingen en nalezen op onze website.'

Verwarring
Volgens algemeen directeur Leo van Wely van ICI Paris XL creëert de Consumentenbond verwarring waar die niet is. 'Ook wij zijn heel helder in ons prijsbeleid. Wij geven klanten standaard 10 procent korting op de adviesprijs. Maar bij een aanbieding van 30 procent, krijg je 20 procent. Die 10 procent zit daar bij in, daar zijn wij heel transparant in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden