Consumentenbond en Rover: kosten OV-chipkaart moeten omlaag
De Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover starten een petitie. Ze willen dat de kosten voor de OV-chipkaart in Nederland omlaag gaan. De Nederlandse OV-chipkaart is vrijwel de duurste en klantonvriendelijkste van Europa, zo melden de organisaties na eigen onderzoek.
Nederlandse reizigers moeten na vijf jaar weer voor 7,50 euro een nieuwe kaart aanschaffen. Daarnaast is Nederland het enige Europese land waar reizigers moeten betalen voor vervanging van een defecte kaart, aldus de Consumentenbond en Rover.
Wanneer de ov-chipkaart aan vervanging toe is, moeten reizigers het resterende saldo op hun oude kaart zelf van de pas halen. Dat kost ook nog eens 2,50 euro. Er wordt geschat dat Translink daar miljoenen aan verdient.
'Dat is de wereld op z'n kop. Het geld is van de reiziger zelf. Het is alsof je je portemonnee aan iemand in beheer geeft en er telkens voor moet betalen als je er iets uit wilt halen', zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Behalve met de petitie is Rover ook druk met het bijhouden van klachten over volle treinen. In het AD stelt Rover maandag in november 3600 klachten van reizigers te hebben ontvangen. Dat zijn er veel meer dan anders. Een woordvoerder van NS geeft in de krant aan dat wordt gekeken naar een pakket noodmaatregelen om de ellende in de spits te verlichten.
Consumentenprogramma Kassa besteedde afgelopen weekend aandacht aan de actie van Rover en de Consumentenbond.