Consumentenautoriteit richt pijlen op Hyves

DEN HAAG - De Consumentenautoriteit (CA) gaat zich richten op commerciële partijen die hun diensten aanbieden via netwerksites als Hyves en Facebook. De waakhond van de belangen van de consument krijgt steeds meer signalen dat daar praktijken plaatsvinden die niet helemaal in haak zijn. Dat zei een woordvoerster van de CA donderdag naar aanleiding van de presentatie van de agenda voor dit en volgend jaar.

De Consumentenautoriteit gaat zich richten op commerciële partijen die hun diensten aanbieden via netwerksites als Hyves en Facebook. Foto ANP Beeld
De Consumentenautoriteit gaat zich richten op commerciële partijen die hun diensten aanbieden via netwerksites als Hyves en Facebook. Foto ANP

''De netwerksites zijn grote kanalen aan het worden waar steeds meer commerciële partijen zich op richten. Wij willen weten wat daar gebeurt'', aldus de woordvoerster. Volgens de CA maken commerciële aanbieders dankbaar gebruik van de profielen op die sites om mensen gericht te benaderen en weten mensen die benaderd worden, vaak niet dat er een commerciële partij achter zit.

Ook datingsites mogen zich op een toenemende belangstelling van de autoriteit verheugen. ''Daar wordt vaak iets beloofd wat mensen vervolgens niet krijgen'', zegt de CA. ''En daar worden grote bedragen voor neergeteld.'' Zo worden mensen die op zoek zijn naar een partner gekoppeld aan mensen waarvan het profiel helemaal niet overeenkomt. ''Of er komt geen match tot stand, alhoewel dat wel beloofd wordt.'' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden