Consument kiest niet voor Ik Kies Bewust

WAGENINGEN - De gemiddelde consument geeft weinig om het Ik Kies Bewust-logo op voedingsproducten. Ze kopen dergelijke producten niet vaker en gaan er ook niet meer andere, gezonde producten door kopen.

Het effect van de door de overheid gesteunde campagne is dus zeer beperkt, alhoewel producenten van voedingsmiddelen het logo wel hebben omarmd.

Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksinstituut LEI van de Wageningen Universiteit heeft gedaan in opdracht van de ministeries van LNV en VWS. Tot nu toe was niet bekend of Ik Kies Bewust dan wel het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn mensen daadwerkelijk aanzetten tot een gezondere voedingskeuze.

Hoge verwachtingen
De overheid heeft echter hoge verwachtingen van dergelijke logo's, omdat die consumenten zouden helpen bewuster te kiezen, waardoor ze minder vaak aan chronische ziekten gaan lijden door het eten van te veel suiker, zout en vet.

De Wageningse onderzoekers ondervroegen ruim zesduizend huishoudens over een periode van vier jaar over hun aankoopgedrag. Ze keken daarbij in het bijzonder naar de aankoop van vla, yoghurt, vruchtenlimonade en zakjes instantsoep met en zonder een 'gezond' logo.

Voedselkeuze
Mensen bleken het logo wel te kennen en ook met gezondheid te associëren, maar ze stemden hun voedselkeuze er niet op af. Dat geldt zowel voor lage als hogere inkomens en voor alle opleidingsniveau's. De overheid hoopt met de Ik Kies Bewust-campagne vooral de lagere sociaal-economische klasse over te halen tot gezonder gedrag, aangezien die groep de meeste gezondheidsproblemen heeft door verkeerde voeding. De onderzoekers denken niet dat het aankoopgedrag op de lange termijn nog veel zal veranderen.

Producenten zijn dol op het Ik Kies Bewust-logo, zo constateren de onderzoekers. Bij de start in 2007 deden 38 bedrijven met 105 producten mee. Eind 2009 waren er 119 deelnemers met 4500 producten. Bij AH heeft nu al ruim een kwart van de huismerkproducten een Gezonde Keuze Klavertje, wat neerkomt op 1200 producten in de winkel. De wetenschappers adviseren de overheid om bij de producenten aan te kloppen voor gezondheidsbevordering in de schappen van de supermarkt. (ANP)

Ik Kies Bewust-vlaggetjes in een supermarkt. ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden