Consument kan kiezen uit een super: de AH

GRONINGEN - Ruim een derde van de Nederlandse consumenten heeft een Albert Heijn als dichtstbijzijnde supermarkt. In de grote steden is dat percentage nog veel hoger.

Dat schrijven onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen in het tijdschrift Economisch Statistische Berichten (ESB). De lokale overheid zou, net als bij benzinepompen, beleid moeten ontwikkelen voor meer diversiteit in grootgrutters. Mensen geven immers vaak meer geld uit aan boodschappen dan aan benzine, zei onderzoeker Dirk Stelder vrijdag.

Deze zogeheten ruimtelijke monopolie is schadelijk omdat te weinig concurrentie gevolgen heeft voor de prijzen, legt hij uit. Er is immers geen prikkel om die prijzen te verlagen.

Langs snelwegen mogen binnen 25 kilometer in een rijrichting niet twee benzinestations van hetzelfde merk staan. Gemeenten hebben volgens Stelder nu geen wettelijke middelen om supermarktketens te weren. (ANP)

Consumenten lopen een Albert Heijn binnen. ANP Beeld
Consumenten lopen een Albert Heijn binnen. ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden