Consument is crisismoe

Op zichzelf zijn Nederlanders zeer geïnteresseerd in die informatie, maar tachtig procent meent dat er meer onrust is ontstaan dan noodzakelijk door alle media-aandacht. Foto ANP

DEN HAAG - Consumenten zijn de overdaad aan berichtgeving over de kredietcrisis beu. Ruim de helft van de Nederlandse bevolking vindt dat er op televisie te veel aandacht is voor de crisis, een derde vindt dat dagbladen er te veel over schrijven. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Newcom Research. Journaals, radiobulletins en dagbladen stonden de afgelopen maanden bol van berichtgeving over de crisis.

Op zichzelf zijn Nederlanders zeer geïnteresseerd in die informatie, maar tachtig procent meent dat er meer onrust is ontstaan dan noodzakelijk door alle media-aandacht. Bijna de helft noemt de berichtgeving over de crisis overdreven. Volgens psychotherapeut Rob Vellekoop is het niet vreemd dat de slechte berichten de crisis verergeren. De initiatiefnemer van de website www.lakaandecrisis.nl waarschuwt voor een negatieve denkspiraal als gevolg van slecht nieuws en doemdenken van politici en economen.

Eerder waarschuwde econoom en oud Robeco-topman Jaap van Duijn voor de negatieve invloed van de media. Volgens hem werd er maanden voordat er daadwerkelijk sprake was van een recessie al volop gespeculeerd. Consumenten zijn daardoor voorzichtiger geworden met hun aankopen. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden