Consument bezuinigt op bling

Na enkele jaren van uitbundige groei, bereikt de economische crisis de juwelier. Foto ANP Beeld
Na enkele jaren van uitbundige groei, bereikt de economische crisis de juwelier. Foto ANP

De crisis bereikt de juwelier. Consumenten schorten de aankoop van peperdure horloges, ringen en colliers op. 'De verkoop van glitterkisten stagneert.'

Het is stil in de winkel van Harry Tromp op het Rokin in Amsterdam. De juwelier ziet dezer dagen weinig klanten. Komen ze toch, dan is de klant 'terughoudend' met het kopen van nieuwe sieraden, zegt de juwelier die in grijs pak en stropdas achter zijn toonbank staat. Liever laat zijn clientèle oude sieraden repareren of aanpassen zodat ze nog een tijdje meekunnen. ''Daar win ik een stukje omzetverlies mee terug.''

Na enkele jaren van uitbundige groei, bereikt de economische crisis de juwelier. Tromp is niet de enige die minder aanloop heeft. De verkopen van juweliers lagen in januari bijna zeven procent lager dan een jaar geleden. De vooruitzichten zijn mager. ''Consumenten hebben het gevoel dat hun koopkracht is afgenomen,'' zegt een onderzoeker van ING. ''Op luxe besparen ze als eerste, omdat dat het gemakkelijkst is.''

Tromp merkt het dagelijks. Klanten die wel tot aankoop overgaan, brengen steeds vaker oude kettinkjes en ringen mee. ''Die bleven anders ongedragen in sieradenkistjes liggen.'' Nu komen ze van pas als aanbetaling bij de aanschaf van iets nieuws. Daar komt bij dat de hoge goudprijs inruilen interessant maakt.

Anna Verweer is zo'n consument. Toen zij laatst door haar oude sieraden heen ging, kwam ze tot de ontdekking dat ze sommige kettinkjes en ringen jaren niet meer had gedragen. Dat zou de nieuwe ring die ze op het oog had, snel dichterbij brengen. ''Iets met emotionele waarde zou ik nooit weg doen, maar dit waren geen bijzondere sieraden.''
Uiteindelijk zag ze van de hele koop af. ''De inruilwaarde viel behoorlijk tegen en dat maakte die nieuwe ring best prijzig.''

Ook juwelier Joost Lyppens merkt dat klanten minder besteden, al wil hij niet klagen. ''Onze redding is dat we voor iedere beurs wel iets hebben,'' zegt de eigenaar van Lyppens in Amsterdam. Kopen klanten wel iets nieuws, dan kiezen zij volgens hem voor iets minder uitbundigs. Achter in de winkel wijst hij op een rijtje blinkende ringen in een van de vele vitrines., ''De verkoop van zulke glitterkisten stagneert de laatste tijd.''
Repareren, vermaken en inruilen zijn dé trends, zegt Theo Vermeulen, van de Federatie Goud en Zilver, de brancheorganisatie van juweliers. Hij erkent dat het minder gaat met de juweliers, maar ziet ook een positieve kant. ''Doordat klanten oude sieraden veel vaker laten repareren of vermaken hebben goudsmeden handenvol werk,'' zegt de directeur van de brancheorganisatie.

Maar Lyppens betwijfelt of de goudsmeden zo veel meer werk hebben. Boven zijn zaak, op de tweede verdieping voeren zijn smeden reparaties uit en werken ze aan nieuwe ontwerpen. Daar komen nog genoeg opdrachten binnen, zegt de juwelier. ''Maar voor de smeden die vanuit huis voor mij werken heb ik minder te doen.'' Even later beent hij alweer door zijn zaak om vaste klanten de hand te schudden.

Het zijn slechte tekenen in een branche die het volgens analisten dit jaar alleen nog maar moeilijker zal gaan krijgen. Luxeproducten als sieraden zijn ten tijde van recessies het kind van de rekening, zeggen ze bij ABN Amro. En daar komt nog bij dat de hoge kosten voor het beveiligen van juwelierszaken de winst de komende tijd verder onder druk zet. Het aantal overvallen op winkeliers is de laatste jaren flink toegenomen.

Tromp merkt dat de toeristenstroom langs zijn winkel aan het Amsterdamse Rokin inmiddels ook is opgedroogd. ''De euro is nu heel duur ten opzichte van het Britse pond, dat helpt niet mee.''

Toch blijft hij, net als zijn collega Lyppens, optimistisch. ''Het geld is er wel, de mensen zijn gewoon voorzichtig. Maar als je in een tunnel zit komt er vroeg of laat ook weer licht.'' (THOMAS OLIVIER)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden