Plus

Congrescentrum Amsterdome als nieuw, dankzij de 3D-printer

Heb je een puzzel met elfhonderd stukken, blijken er elf te ontbreken. Weglaten gaat niet, dus moest de 3D-printer uitkomst bieden. Zie daar de derdehands koepel van de Amsterdome, een flonkerend opknappertje.

De vernieuwde koepel boezemt binnen en buiten ontzag in Beeld Tammy van Nerum

Vandaag opent congrescentrum Amsterdome de deuren tussen de magazijnen van Sloterdijk. "Wij wilden al veel langer een uitstapje maken naar Amsterdam," zegt eigenaar Timo Kruft. "De stad stond al jaren hoog op onze verlanglijst, maar we konden nooit een goede plek vinden."

Totdat evenementenorganisator Teka Groep - naar de initialen van de eigenaar - zich kon ontfermen over de voormalige koepel van luchtvaartmuseum Aviodome. "Daarmee hadden we een verhaal, ook naar de gemeente. Deze koepel, die meer dan dertig jaar op Schiphol heeft gestaan, past echt bij Amsterdam."

Nieuwe stad
"We zijn vier jaar geleden actief op zoek gegaan naar een goede plek. We hebben overal gekeken, in Noord, tussen de industrie in de haven, in de Haarlemmermeer. Maar het was het allemaal net niet. Hier in Sloterdijk past het wel. We hebben nu een eigen stuk grond, waar de koepel vol tot zijn recht komt."

Nu staat de dome nog tussen loodsen en havenbedrijven, maar dit wordt een nieuw stuk Amsterdam. "Buiten naast ons staan de bomen voor het park dat de gemeente heeft geplant. We worden straks deel van de nieuwe stad."

Dat Teka de koepel kon kopen, komt door de sluiting van het vroegere luchtvaartmuseum en de ontkerkelijking. "Ze waren hem op Schiphol al aan het slopen toen in 2003 de Levende Evangelie Gemeente hem kocht om er een megakerk van te maken. Dat is nooit gelukt, omdat er te weinig gelovigen waren." Sindsdien lag de koepel in 27 containers in Mijdrecht.

Een kennis tipte hem toen de armlastige kerk het overtollige bezit verkocht. "Inmiddels ontbraken er wel onderdelen. Elf panelen en alle koppelstukken." Lastig want de koepelconstructie draagt zichzelf. Ontbreekt een onderdeel, dan valt de zaak als een kaartenhuis in elkaar.

Duizend bezoekers
"We hebben, met de oorspronkelijke tekening­en, de ontbrekende delen met een 3D-printer nagemaakt. De koepel is daarmee nagenoeg authentiek. Alleen de zijmuren zijn nieuw, althans we hebben ze nieuw gemaakt van gerecycled materiaal."

De vernieuwde koepel van buiten Beeld Tammy van Nerum

Zo is ruim gebruik gemaakt van de gevel van een gesloopt douanekantoor op Schiphol. "Het glas is nieuw, maar de sponningen zijn opnieuw gebruikt."

De buitenkant is herkenbaar gebleven, het interieur is helemaal op de congresganger toegespitst. Teka verhuurt het gebouw voor grote congressen, beurzen en bijeenkomsten. "De koepel is authentiek, binnen hebben we er een heel nieuw interieur ingezet, een doos van twee verdiepingen. Daarin een zaal voor duizend man met zestien vergaderzalen eromheen."

Ultiem circulair
Ook het interieur is zo veel mogelijk van hergebruikt materiaal. "De bars zijn gemaakt van de zeecontainers waar de koepel in zat, het beton van hergebruikt granulaat uit de sloop. Ik denk dat we het ultieme circulaire gebouw hebben neergezet. Wie anders gebruikt een bouwwerk dat in 1971 is geopend, dat in 2003 is gesloopt, helemaal opnieuw?"

Dome vs. drome

De koepel die nu onderdak biedt aan het congrescentrum werd in 1971 op Schiphol neergezet, toen de grootste constructie van dit type in Europa. Het gebouw huisvestte tot 2003 luchtvaartmuseum Aviodome, dat van Schiphol weg moest en daarna als Aviodrome naar Lelystad verhuisde.

Teka wilde de koepel lang als 'Avio­dome Amsterdam' uitbaten, maar daar stak de eigenaar van Aviodrome, die ook evenementen organiseert, onlangs bij de rechter een stokje voor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden