Plus

Congres over crypto: wat koop je eigenlijk?

In de stad was er dit weekend een kleine cryptobubbel: in het Delamar Theater kwamen 700 ontwikkelaars en investeerders bij elkaar om te praten over de toekomst van blockchain en de cryptomunt Neo.

Publiek tijdens het grootste NEO congres van Europa, zondag in Delamar. Beeld Maarten Brante

Het is een beetje gedoe: eerst moet je euro's zien om te wisselen in Bitcoin. Vervolgens kan je daarmee op een online beurs weer Neo aanschaffen. Net zoals op de reguliere aandelenmarkt veranderen de prijzen per seconde, maar begin dit weekend kon je voor 52,30 euro eigenaar worden van één Neo.

Alleen: wat heb je dan eigenlijk gekocht? Wat is het en wat kan je ermee? Daar moet Da Hongfei, grondlegger van China's grootste cryptomunt, een antwoord op hebben. Na afloop van de conferentie over Neo in het Delamar Theater wil hij dat antwoord graag geven, maar het lukt hem maar niet om de Wim Sonneveld-zaal uit te komen.

Popster
Tientallen mensen - mannen, voornamelijk - staan met hun telefoon in hun hand te wachten om met Hongfei op de foto te gaan. Alsof hij een popster is. En eigenlijk is Hongfei dat ook wel: met Neo heeft hij de afgelopen jaren een digitale valuta weten te creëren die op dit moment een beurswaarde van ruim 4 miljard dollar heeft.

In het jaarverslag waarschuwde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) afgelopen week nogmaals: crypto is de grootste ongereguleerde markt ter wereld. "Het gevaar van de klassieke zeepbel of oplichting ligt op de loer. En mocht dit gebeuren, dan verliezen alleen al in Nederland meer dan een half miljoen mensen een deel van hun vermogen."

Da Hongfei van NEO in het Delamar theater. Beeld Maarten Brante

Over de gevaren van de cryptomarkt voor investeerders werden in het Delamar Theater vooral grappen over gemaakt door de sprekers. Door Alan Fang bijvoorbeeld, een getalenteerde tiener die vroeger een Steve Jobs-poster op zijn kamer had hangen en nu de wereld over reist om het evangelie van de techniek achter cryptomunten te verkondigen.

In een humoristische presentatie liet hij zien hoe makkelijk het is om geld af te troggelen van mensen: je maakt een gelikte site, houdt een warrig verhaal en voor je het weet investeren mensen in de token die je uitgeeft. Met dat geld zeg je het beloofde product daadwerkelijk te gaan maken, maar je kan er ook mee wegrennen. Zoals het Vietnamese bedrijf dat onlangs op deze manier 660 miljoen dollar binnenhaalde en nu niets meer van zich laat horen.

Moonlight
"Wat is het probleem? Vertrouwen is het probleem," aldus Fang, die daarna uit de doeken deed hoe zijn project Moonlight dat vertrouwen kan herstellen, door een soort LinkedIn te maken waar niet mee te sjoemelen valt. Binnenkort wordt de Moonlight-token gelanceerd om het project te financieren.

En zo werden dit weekend in Amsterdam tal van projecten gepresenteerd, die allemaal onderdeel uitmaken van Neo. Dat is namelijk veel meer dan alleen een cryptovaluta, zoals bijvoorbeeld Bitcoin dat is. "Bitcoin is slechts een soort digitaal goud. Een bezit dat je kan verhandelen, maar waar je voor de rest weinig mee kan. Neo is een netwerk, een ecosysteem. Het is de ruggengraat van de slimme economie die we aan het bouwen zijn," zegt Hongfei, als hij zich na een kwartier heeft weten te ontworstelen aan de fans.

Die 'slimme economie' is gebaseerd op de techniek van blockchain, waarbij transacties decentraal en op een betrouwbare manier worden geregistreerd. Een onafhankelijke toezichthouder is daardoor niet nodig, gesjoemel is vrijwel onmogelijk. "In de toekomstige economie zal veel automatisch gaan. Alles wordt gedigitaliseerd en zal gecontroleerd en geadministreerd worden door programma's, niet door mensen."

Uber zonder Uber
Centraal daarbij staan 'smart contracts', een set vooraf geprogrammeerde regels die ervoor zorgt dat transacties op een eerlijke en transparante manier plaatsvinden. Dat kan gaan om het daadwerkelijk verplaatsen van geld, maar ook voor het afsluiten van verzekeringen en huurovereenkomsten. En dat is pas het begin, volgens Hongfei.

"De grote succesvolle internetbedrijven zijn nu nog centraal beheerde platformen, zoals eBay, dat kopers en verkopers met elkaar verbindt. Met blockchain worden ook dat soort platformen decentraal gemaakt. De tussenpersoon wordt overgeslagen. Je kan een Uber-service bouwen, zonder dat je een bedrijf als Uber nodig hebt."

Stem
Neo is het volledige netwerk van de blockchain en alle programma's die er op gaan draaien, en is gefinancierd met een digitale beursgang: de uitgifte van de token Neo. Maar wat heb je dan eigenlijk? Hongfei: "Het is eigenlijk een aandeel in het Neo-netwerk. Met één Neo bezit je een van de 100 miljoen aandelen in het Neo-netwerk. Je hebt een stem in de opbouw van het netwerk."

Dat is niet de voornaamste reden dat mensen Neo's kopen. Dat doen ze omdat ze, vergelijkbaar met Bitcoin, wel kunnen worden verhandeld op de cryptobeurzen: de plek waar op ieder moment van de dag enorme winsten lonken en forse verliezen dreigen. De Neo die aan het begin van de conferentie nog 52,31 waard was, was op het einde van de dag alweer twee euro minder waard: 50,34. Dat verlies valt nog mee, maar voor de mensen die in januari instapten toen de prijs nog 160 euro was zijn de verliezen nu groot. Daar tegenover staan de mensen die een jaar geleden voor 15 cent per stuk hun Neo's kochten.

Technologie als basis
"Ik snap soms ook niet waarom de prijs op een dag opeens 10 procent omhoog of omlaag gaat. Het is handel die wordt gedreven door emotie," zegt Hongfei. "Maar dat is vrij normaal in cryptovaluta en ik maak me er niet zo druk over."

"Zonder speculatieve investeerders en de handel zouden we geen funding hebben, maar het is ook niet de basis van de industrie. Dat is de technologie, nieuwe ideeën en het achterliggende academische onderzoek. Daar praten we vandaag over."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden