Concurrent TCA: Nu weten ze hoe het voelt

In het verleden wilde de vlam nog wel eens in de pan slaan als TCA werk dreigde te verliezen aan de concurrentie, maar daar is de sfeer nu niet naar. Foto ANP/Koen Suyk

SCHIPHOL - Een MTA-chauffeur, de concurrent dus, parkeert zijn auto bij de koffiekeet voor taxichauffeurs op Schiphol. Daarbinnen heerst een grafstemming, weet hij, maar heel veel medelijden heeft hij niet.

''Vier jaar geleden hebben wij hetzelfde meegemaakt,'' zegt de man, een vrije rijder, liever zonder naam. ''Toen raakten wij onze concessie kwijt en stonden zij te juichen. Nu weten ze hoe dat voelt.''

Na dertig jaar raakt TCA de concessie op Schiphol kwijt, dus die grafstemming klopt, al zitten de TCA-chauffeurs nog in de boze fase van de rouwverwerking. Rob, dertien jaar chauffeur: ''Dit is te gek voor woorden. Rotterdammers komen ons werk weghalen.''
Ramdin Kim, acht jaar op Schiphol: ''Goed geregeld, Amsterdam krijgt er 250 werklozen bij.''

Volgens Schiphol scoorde TCA slechter dan de concurrentie op een aantal 'kwaliteitscriteria'. Maar dat Connexxion, ZCN en Willemsen de Koning volgens Schiphol een betere kwaliteit zouden leveren, honen de TCA-chauffeurs weg.

Rob wijst naar de parkeerstrook van Connexxion, die inderdaad leeg is. Rob: ''Ze komen om het uur, rijden in auto's met schade en zien er niet uit. In de zomer lopen ze op slippers en in korte broek.''

Dit in tegenstelling tot de TCA-chauffeurs, allen strak in het pak. ''Hier, wil je het zien,'' zegt Bahattin Keçe terwijl hij zijn overjas opent. ''Een Tip de Bruin, duizend euro. We zien er netjes uit en rijden allemaal in een Mercedes.''

Ook de suggestie dat TCA is gestraft voor haar verleden, met name onder de zeer omstreden ex-directeur Dick Grijpink, werpen TCA'ers verre van zich. Rob: ''Wat voor verleden? Er zijn heus wel dingen gebeurd, maar daar weet ik het fijne niet van en dat interesseert me ook niet.''

Mees, 44 jaar ervaring op Schiphol: ''En waarom kreeg Grijpink die concessie vier jaar geleden dan wel en Vos nu niet?''

Een collega, ook liever zonder naam: ''Dit is de eerste concessie zonder Grijpink en moet je zien wat er gebeurt. Die man moest weg en nu is hij weg en zijn we onze concessie kwijt. Als Grijpink er nog was geweest, hadden we onze standplaats nog gehad, zeker weten.''

In het verleden wilde de vlam nog wel eens in de pan slaan als TCA werk dreigde te verliezen aan de concurrentie, maar daar is de sfeer nu niet naar. Ook directeur Vos is niet bang voor opstootjes. ''Die fase hebben we achter ons gelaten. Het zou zonde zijn om het teruggekeerde vertrouwen in TCA de nek om te draaien door rare acties. Dat heeft ook helemaal geen zin, want daar krijg je bij de aanbesteding geen extra punten voor.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden