Concertgebouw zoekt dertigers

Het Concertgebouw wil van zijn stoffige imago af. Een ambitieus plan moet dertigers weer op de voorste rij krijgen bij klassieke concerten.

Archieffoto. Beeld ANP
Archieffoto.Beeld ANP

Dertigers enthousiasmeren voor klassieke muziek is een beetje als een analfabeet Shakespeare leren lezen. Het kan - natuurlijk - maar niet zonder slag of stoot, weet Amber van Schagen (32) van de Concertvrienden. 'We zijn heel realistisch. Je kunt moeilijk mensen op straat interesseren voor een lidmaatschap; de woorden Concertgebouw en orkest moeten al door hun hoofd spelen. Kortom, de hoogopgeleide Amsterdammer. We verwachten niet dat nieuwe leden vijf keer per jaar naar het Concertgebouw gaan. We mogen al in onze handen knijpen als we nieuwe leden weten te vinden.'

Van Schagen is vorig jaar speciaal in dienst genomen om jonge mensen warm te krijgen voor het Concertgebouw. De naam van het project: Next. 'Tot je dertigste kun je lid worden van onze jongerenvereniging Entrée. Met zevenduizend leden loopt dat echt goed. Maar als je dan ziet hoe weinig er doorstromen naar de Vriendenvereniging van het Concertgebouw, dan val je van je stoel. Van de dertienduizend leden zijn er maar 250 onder de veertig. De Vriendenvereniging heeft simpel gezegd een oudemannenimago waarbij het vooral om steun gaat. En dat rijmt niet echt met de drukke hoogopgeleide dertiger die zijn muziekkennis graag wil verbreden.'

Maar sinds 1 juni probeert het Concertgebouw daar met de lancering van Next verandering in te brengen. De nieuwe aanwas moet vooral vauit Entrée komen en via mond-tot-mondreclame: 'We hebben vijf ambassadeurs aangesteld die als een soort gids mensen wegwijs moeten maken in de wereld van klassieke muziek. Via Facebook en andere sociale media proberen zij vrienden naar het Concertgebouw te krijgen,' aldus van Schagen.

Lees meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden