Concertgebouw pakt weer uit

AMSTERDAM - Honderd concerten met klassieke muziek, jazz en wereldmuziek door musici van naam en faam, in een doorgaans wat ontspannender ambiance dan tijdens het reguliere concertseizoen, én voor bijzonder schappelijke prijzen (meestal 21 euro voor de eerste rang, oplopend tot 36,50 voor het handvol grotere en dus duurdere producties).

Volgende week zaterdag begint in het Concertgebouw de 19e editie van de Robeco Zomerconcerten.

Eén van die grotere producties is het openingsconcert op 28 juni, dat ook live op televisie te volgen zal zijn (21.20 uur Nederland 2, bij de Avro). Het betreft een samenwerking van Het Nationale Ballet, Sinfonietta Amsterdam, cellist Pieter Wispelwey en de choreografen Hans van Manen en Nanine Linning. Duurder is ook het concert op 7 juli van Hesperion XX met gambist Jordi Savall en sopraan Montserrat Figueras, sterren uit de wereld van de oude muziek, en, helemaal aan het einde van de rit, het Gustav Mahler Jugendorchester onder Sir Colin Davis, met met violist Nikolaj Znaider, en Mozarts Don Giovanni door Het Gelders Orkest onder Martin Sieghart, op 30 en 31 augustus.

Maar ook daar tussendoor is er nog genoeg te beleven. Een minifestival rond de getalenteerde Nederlandse violiste Liza Ferschtman bijvoorbeeld, die vier concerten zal geven; tweemaal kamermuziek (Beethoven, Franck, Brahms) en de vioolconcerten van Beethoven en Tsjaikovski.

Het wordt voor Ferschtman een drukke zomer, want naast de concerten die ze in het Concertgebouw geeft, is ze ook nog artistiek verantwoordelijk voor het Delft Chamber Music Festival, dat van 1 tot en met 10 augustus plaatsvindt.

''Ja, het wordt druk en vol, maar ik verheug me er zeer op,'' zegt Ferschtman aan boord van de rondvaartboot die sponsor en concertzaal hebben gehuurd om het programma van de zomerconcertserie nader toe te lichten. ''Zo'n vioolconcert van Beethoven is toch het stuk der stukken.''

Ferschtman zal het uitvoeren op 12 juli, met begeleiding door de Radio Kamer Filharmonie onder Jaap van Zweden. ''Bij de inleiding sta je minutenlang te wachten tot je mag inzetten, maar dan ben je de rest van het stuk eigenlijk voortdurend aan het woord. En dan merk je dat Beethoven toch een pianist was, want je bent heel vaak begeleidingsfiguren aan het spelen. Dat samenspel met het orkest maakt het stuk ook zo mooi. Of ik het zou willen opnemen? Ik aarzel. Over tien jaar speel ik het tóch beter, of in elk geval anders. Maar ja, wat is een ideale interpretatie? Het is allemaal zo momentgebonden. Je moet je niet laten belemmeren door zelfopgelegde druk, durven loslaten, en uiteindelijk voor je eigen plezier willen spelen - heel hedonistisch eigenlijk.'' (ERIK VOERMANS)

Robeco Zomerconcerten;
Juli en augustus in het Concertgebouw

Volgende week zaterdag begint in het Concertgebouw de 19e editie van de Robeco Zomerconcerten.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden