Plus

Componist Philip Glass: Koyaanisqatsi kan de tand des tijds prima doorstaan

De Amerikaanse componist Philip Glass is in de stad, onder andere voor de uitvoering van de soundtrack van Koyaanisqatsi. "We hebben het al zo'n tweehonderd keer gespeeld, maar we worden het nooit beu." 

Philip GlassBeeld Franck Robichon/EPA

Philip Glass - hij is bijna 79, maar oogt zo vitaal als wat - is een paar dagen in Amsterdam. Vrijdagavond en zondagochtend speelt Glass met zijn ensemble, respectievelijk in de Heine­ken Music Hall en op Lowlands, de soundtrack die hij in 1982 componeerde voor de caleidoscopische klassieker Koyaanisqatsi.

"Het interessante vind ik dat mensen het stuk na 35 jaar nog steeds willen horen. Dat had ik niet bedacht toen ik het schreef," zegt Glass. "Op een gegeven moment worden je oudste stukken 'vroege werken' genoemd, maar toen ik ze schreef waren het mijn enige werken."

"Nu worden ze door verschillende generaties gewaardeerd: door mensen van mijn leeftijd, door hun kinderen en weer door hun kinderen."

Grootste hits
Verrassend, vindt Glass: "Het was nooit mijn bedoeling om muziek voor mijn kleinkinderen te schrijven."

"Sommige artiesten weigeren om hun grootste hits te spelen. Lou Reed, bijvoorbeeld; ik heb een aantal keer met hem in New York gespeeld, maar als ik dan vroeg: 'Lou, wil je Walk On The Wild Side spelen want iedereen wil dat graag horen,' vertikte hij het."

"Aan de andere kant heb je mensen als Paul Simon, die Bridge Over Troubled Water iedere keer speelt als erom wordt gevraagd. Maar hij brengt ook nieuwe nummers. Zo doe ik het ook," zegt Glass in de lobby van het Park Hotel aan het Vondelpark.

Tijdloos
Hij is verheugd dat zijn oude werk een nieuw publiek heeft gevonden. "Het heeft daardoor een nieuwe functie gekregen. Mijn ensemble speelt Koyaanisqatsi graag; we hebben het misschien wel tweehonderd keer gespeeld, maar we worden het nooit beu."

"En het is iedere keer weer anders. Omdat het live is, omdat we het elke keer weer beter proberen te spelen, en omdat het publiek elke keer weer anders is; het zal vrijdag in de zaal ook weer anders zijn dan zondag in de tent."

Koyaanisqatsi kan de tand des tijds prima doorstaan, vindt Glass. "De mensen dragen grappige kleren, Times Square ziet er nu anders uit, maar verder is veel bij het oude gebleven. Godfrey Reggio (de regisseur) is een bijzonder mens, hij heeft een tijdloze film gemaakt."

Glass kijkt met veel plezier terug op hun samenwerking. "Godfrey werkte in Venice, Californië aan zijn film en ik kwam elke twee, drie weken vanuit New York naar hem toe. Dan liet ik hem mijn muziek horen en toonde hij mij zijn nieuwe beelden. Vervolgens hadden we het erover wat anders moest."

Gelijktijdig tot stand
"De ene keer paste hij het ritme van de beelden aan, dan weer veranderde ik mijn muziek," zegt Glass. "Beeld en geluid kwamen gelijktijdig tot stand. Dat is ideaal, maar daar is een bepaalde generositeit voor nodig. Ik heb daarna veel in Hollywood gewerkt, maar daar gaat het er anders aan toe: daar wordt de muziek gedicteerd door de film."

Glass houdt evenveel van componeren als van spelen, maar als hij componeert voelt hij zich vrijer. "Ik heb een piano op mijn hotelkamer staan. Daar heb ik net even op gespeeld en ik geniet daar enorm van."

"Toen ik mijn eerste stukken schreef, zag ik muzikanten louter als uitvoerenden. Toen ik zelf ging spelen, veranderde dat. Ik begon te begrijpen dat je iets aan de muziek toevoegt als je speelt. De muziek wordt rijker; als ik speel, hoor ik soms dingen die ik me als componist nooit had kunnen voorstellen."

Philip Glass en ensemble spelen Koyaanisqatsi vrijdagavond in de HMH en zondag op Lowlands. Zaterdag is Glass in de Stadsschouwburg op ­uitnodiging van het John Adams ­Institute.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden