Commotie in Amsterdamse diamantwereld om kunststenen

De diamanthandel wil dat aanbieders van synthetische sierdiamanten veel duidelijker zijn in wat ze verkopen. 'Er wordt verwarring gezaaid.'

Bernd Damme van House of Eléonore.Beeld Het Parool

Kunstmatige diamanten bestaan al sinds halverwege de vorige eeuw, maar werden vooral voor industriële toepassingen gebruikt. Sinds een jaar of vijftien is het mogelijk ook sierdiamanten in een laboratorium te vervaardigen.

Op de Nederlandse markt werden ze tot dusver niet verkocht, maar onafhankelijk van elkaar bieden nu twee Amsterdamse bedrijven, House of Eléonore en De Vindt, synthetische diamanten aan. Zonder ze echter zo te noemen, tot grote ergernis van veel Amsterdamse diamantairs. Want synthetische diamanten zijn niet van echte te onderscheiden.

Laboratorium
Om aan alle verwarring een einde te maken hebben Internationale diamantorganisaties vastgelegd hoe synthetische diamant voortaan omschreven dient te worden. Die definitie is inmiddels door de gezaghebbende International Organisation for Standardization (ISO) overgenomen. Kunstmatige diamanten mogen voortaan alleen verkocht worden onder de naam 'synthetisch' of 'in laboratorium vervaardigd'.

De twee nieuwe Amsterdamse aanbieders houden zich hier niet aan. Barry Rhodes van De Vindt heeft het liever over 'created' of 'gecreëerde' diamanten. En House of Eléonore-oprichter Bernd Damme geeft de voorkeur aan de term 'manmade' diamanten. 'Technisch gezien is het geen synthese,' zei Damme vorige maand in Het Parool, 'omdat er geen samenkomst is van verschillende stoffen tot een nieuw geheel.'

Flauwekul, stelt Hanco Zwaan, hoofd van het Nederlands Edelsteen Laboratorium: 'Technisch is het wel degelijk een synthese, je moet namelijk een heleboel losse koolstofdeeltjes samenvoegen in een heel specifieke structuur om diamant te vormen.'

Het Edelsteen Laboratorium is in Nederland de enige plek waar synthetische van echte diamanten kunnen worden onderscheiden. Daarom is het hanteren van de juiste terminologie volgens Zwaan zo belangrijk. Wie zoals Damme over 'manmade' diamanten spreekt, zaait verwarring, zegt hij. 'Dat zegt niets over de oorsprong van de diamant en kan ook betrekking hebben op het slijpproces.'

Damme deed wel meer omstreden uitspraken in het krantenartikel. Zo stelde hij dat de diamantmijnen uitgeput raken: 'In 2020 is er niks over.'

Miljarden
Dat slaat nergens op, zegt Ed Blik, voorzitter van de Amsterdamse Diamantbeurs. Vorig jaar werd tussen de 130 en de 136 miljoen karaat ruwe diamant geproduceerd. 'Die productie blijft tot 2020 gelijk, maar daarbij is geen rekening gehouden met de ontwikkeling van nieuwe mijnen,' zegt Blik. 'De Beers gaat miljarden investeren om bestaande mijnen uit breiden, in Canada wordt een grote nieuwe diamantmijn gebouwd. Ook andere producenten ontwikkelen nieuwe bronnen.'

Dat zowel House of Eléonore als De Vindt de term 'synthetisch' tracht te vermijden, heeft bij leden van de Amsterdamse Diamantbeurs kwaad bloed gezet omdat het klanten op het verkeerde been kan zetten.
'Dit kan het vertrouwen van consumenten in natuurlijke diamant aantasten,' vreest beursvoorzitter Blik. Met de verkoop van synthetische diamanten is niets mis, benadrukt hij. 'Maar maak het kenbaar op de correcte manier. De consument moet weten wat hij koopt.'

De Wereldfederatie van Diamantbeurzen volgt volgens hem een zerotolerancebeleid ten opzichte van iedereen die willens en wetens niet kenbaar maakt dat er sprake is van synthetische diamant. 'Het is een misdaad. Bij constatering van dit bedrog kan iemand strafrechtelijk worden vervolgd.'

Reputatie
Wat sommige Amsterdamse diamantairs nog het meest verbaast, is dat Koninklijke Asscher, met een reputatie van meer dan 160 jaar, zijn naam verbindt aan House of Léonore. Directeur Edward Asscher zou volgens hen beter moeten weten, want hij maakte deel uit van de commissie die aan de wieg stond van de nieuwe internationale norm voor synthetische diamanten.

Asscher bevestigt dat. 'Maar dat was alweer tien jaar geleden. Indertijd zijn wij het eens geworden over drie aanduidingen: 'synthetic', 'labgrown' en 'manmade'. Daar houden wij ons dus aan. Als andere organisaties nu weer een van deze benamingen willen afstrepen, zullen we daarnaar kijken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden