Update

Commissie: boren onder stad opnieuw bekijken

De enquetecommissieleden (VLNR) Maurice Limmen (voorzitter), Barn Geurts en Pauline Buurma-Haitsma tijdens de presentatie. In het Stadhuis in Amsterdam presenteert de raadsenquetecommissie Noord-Zuidlijn dinsdag haar rapport over de nieuwe metroverbinding in Amsterdam. Foto ANP Beeld
De enquetecommissieleden (VLNR) Maurice Limmen (voorzitter), Barn Geurts en Pauline Buurma-Haitsma tijdens de presentatie. In het Stadhuis in Amsterdam presenteert de raadsenquetecommissie Noord-Zuidlijn dinsdag haar rapport over de nieuwe metroverbinding in Amsterdam. Foto ANP

AMSTERDAM - De Amsterdamse gemeenteraad moet zo snel mogelijk een debat voeren over de risico's van de aanleg van een boortunnel voor de Noord/Zuidlijn. Die waarschuwing staat in het vanmorgen gepresenteerde rapport van de raadsenquête naar de talloze financiële tegenvallers en vertragingen bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn. De bedoeling is dat in maart wordt begonnen met boren. Maar volgens de commissie heeft de politiek tot nu toe nauwelijks oog voor de vraag welke risico's aanvaardbaar zijn.

De commissie, onder leiding van CDA'er Maurice Limmen, trekt de toegevoegde waarde van de nieuwe metro in twijfel, aangezien voorspellingen over een scherpe groei van het aantal reizigers totaal niet zijn uitgekomen. 'De urgentie van de Noord/Zuidlijn' is daardoor verminderd.

De commissie heeft scherpe kritiek op het opereren van de opeenvolgende colleges in de afgelopen jaren. Gezien de gebrekkige voorbereidingen had het aanlegbesluit van oktober 2002, waarvoor Geert Dales als wethouder verantwoordelijk was, niet genomen mogen worden. De raad werd ten onrechte gemeld dat aan alle voorwaarden was voldaan en het college onderschatte de zwaarte van het project. Dales krijgt niet het verwijt de raad onjuist te hebben geïnformeerd, maar het proces van informatievoorziening was 'rommelig' en onvolledig. Het toenmalige college had veel te weinig geld gereserveerd voor tegenvallers. De onder Dales gesloten contracten voor de aanleg van stations in de binnenstad waren gammel.

Dales' voorgangers hebben verzuimd de gemeentelijke organisatie van voldoende kwaliteit te voorzien. Het Projectbureau Noord/
Zuid­lijn miste deskundigheid.

Burgemeester Job Cohen, die er vanaf begin 2001 bij was, krijgt níet het verwijt te passief te zijn geweest, zoals deze krant vrijdag meldde. Wel wordt geconcludeerd dat Cohen 'een zeer beperkte rol' had en op 'grote afstand' zat. De commissie heeft niet kunnen vaststellen of hij heeft voldaan aan zijn 'zorgplicht' voor de kwaliteit van besluiten.

Onder wethouder Mark van der Horst (20020-2006) was sprake van 'beïnvloeding van de beeldvorming', door de kosten van de metro lager voor te spiegelen dan reëel was. Die praktijk vond ook nog plaats onder zijn opvolger Tjeerd Herrema, die februari 2008 aftrad na weer nieuwe tegenvallers. Herrema deed er wel goed aan de bestaande contracten van de binnenstadstations open te breken, om de risico's niet meer eenzijdig bij de gemeente te laten rusten. Maar de 'financiële beheersing bleef tot 2008/2009 ondermaats'. (BAS SOETENHORST en ADDIE SCHULTE)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden