College overweegt vergunningplicht havenwater

De gemeente wil het aantal boten en vaartuigen op het Amsterdamse havenwater beter in de hand houden door opnieuw exploitatievergunningen in te voeren.

Het IJ Beeld anp
Het IJBeeld anp

Volgens de gemeente en het havenbedrijf wordt het steeds drukker op het Amsterdamse havenwater.

Zij wijzen met name op de toename van de passagiersvaart. 'Dit heeft gevolgen voor de vlotheid en veiligheid op het IJ en de doorvaart van het scheepvaartverkeer,' laat de woordvoerder van het havenbedrijf weten. Ook zouden omwonenden meer last hebben van partyschepen.

Het college van B&W heeft als voornemen een exploitatievergunningenstelsel in te voeren voor het havenwater. Het streven is dat dit per 1 januari 2018 gaat gelden. Voor het binnenwater geldt al een vergunningplicht.

Belangstellenden hebben inspraak op het beleidsvoornemen. Tot 9 juli is het mogelijk te reageren door een mail te sturen naar exploitatievergunningen@portofamsterdam.nl.

Rondvaart

Onlangs heeft de gemeente de vergunningen voor de Amsterdamse rondvaart opnieuw verdeeld, wat tot grote ophef bij rederijen heeft gezorgd. De vernieuwing van het vergunningenstelsel is op een debacle uitgelopen.

Vooral de methode waarmee een commissie van deskundigen op basis van punten heeft bepaald welke zestig 'bijzondere' rondvaartboten na 2020 welkom blijven op de grachten, zorgt voor veel discussie.

Er zijn foutjes gemaakt, zo onthulde AT5, en de uitkomst is niet zoals de gemeenteraad dat wenste. Weinig nieuwe aanbieders en veel te weinig vergunningen voor historische vaartuigen.

Lees ook: Rondvaartensoap: de beste stuurlui staan aan wal

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden