College buigt zich over vraag of school Downkind mag weigeren

Mag een school kinderen met Down weigeren? Donderdag dient een zaak over een school die stelde geen kinderen met Down te kunnen helpen bij het College voor de Rechten van de Mens.

8ste Montessori in Zeeburg Beeld Marc Driessen

Het gewraakte zinnetje staat op de laatste pagina: 'Voor kinderen met het syndroom van Down geldt dat een grote meerderheid van het team aangeeft deze kinderen niet de begeleiding te kunnen bieden die zij nodig hebben'.

Het document is het schoolondersteuningsprofiel uit december 2016 van de 8e Montessorischool op Zeeburg. Je kan het lezen als een eerlijke inschatting van de capaciteiten van leraren. Maar het is ook de weigering van een groep kinderen.

De tipgever die het zinnetje las heeft zelf ervaring met de zoektocht naar een reguliere school voor een kind met Down en maakte melding van het bericht aan het Meldpunt Discriminatie, die het weer doorgaf aan het College voor de Rechten van de Mens.

Over een kam
De pijn zit hem vooral in de onderbouwing. Die is er niet. En hoewel de school inmiddels een nieuw ondersteuningsprofiel heeft gepubliceerd - een document waarin wordt uitgelegd welke hulp een school kan bieden aan kinderen die steun of begeleiding nodig hebben - heeft het gewraakte stuk toch zeker een paar maanden online gestaan.

Wat steekt, en dat vindt Gert de Graaf van Stichting Downsyndroom ook, is dat alle kinderen met het Downsyndroom over een kam worden geschoren, terwijl er naar elk individueel kind zou moeten worden gekeken.

"Kinderen met Down zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde. Sommigen hebben zeer aanzienlijke beperkingen, anderen weinig. Er is nooit niets aan de hand, maar er zijn voorbeelden van kinderen met Downsyndroom die een vmbo-diploma hebben behaald."

Dat een school dus bij voorbaat, zonder onderbouwing alle kinderen met down weigert, is verkeerd. "Ze hadden op zijn minst moeten aangeven dat ze het per individueel kind onderzoeken."

Speciaal onderwijs
De Graaf constateert dat ouders in Amsterdam vaker tegen muren oplopen als ze een gewone school zoeken voor hun kind met Downsyndroom. Omdat scholen minder samenwerken in de stad dan elders in het land lijken scholen hier minder snel geneigd complexe zorgleerlingen in het reguliere onderwijs te houden. Een kwalijke zaak, vindt hij. "In 2016 heeft Nederland een VN-verdrag bekrachtigd voor inclusief onderwijs. Daar voldoet het land niet aan."

Ongeveer 60 procent van de kinderen met Down die naar school gaan, begint op een gewone school. De rest gaat naar het speciaal onderwijs. Sommige ouders kiezen voor speciaal onderwijs, weet De Graaf. "Het gaat er ook niet om dat ieder kind met Downsyndroom naar regulier onderwijs moet, maar of een school mag weigeren."

Hij begrijpt dat niet elke school geschikt is om deze kinderen goed te begeleiden, maar het wordt ouders wel heel moeilijk gemaakt. "De weg naar het speciaal onderwijs is makkelijk voor deze kinderen, terwijl het zo goed is voor kinderen met en zonder beperking als ze samen naar school gaan."

Zeven kinderen
Schoolbestuur Staij, met 19 scholen in de stad, waaronder de 8e Montessorischool, betreurt het stuk. Het was een conceptversie van het ondersteuningsprofiel, dat nooit op de site had mogen worden geplaatst. Beleidsmedewerker passend onderwijs Mirjam Hoedemaker: "We stonden er niet achter, want we vonden het discriminerend. Als het gaat om het toelaten van kinderen met Down, bekijken we dat per casus."

Ze laat weten dat er zeven kinderen met Down op hun scholen zitten, een relatief hoog aantal.

Het College doet over acht weken uitspraak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden