Collectes leveren te weinig op: goede doelen nu reisbureau

Ontwikkelingsorganisaties hebben een nieuw verdienmodel bedacht: westerse sportievelingen worden in verre landen letterlijk langs hulpprojecten geleid, zowel te voet als op de fiets. Met alleen collectes komt er te weinig geld binnen.

De fietsreizen hebben voor Plan Nederland al meer dan een miljoen euro in het laatje gebrachtBeeld Plan Nederland

Bij Plan Nederland kun je een 'grensverleggend fietsavontuur' boeken in Vietnam, Malawi of Nicaragua.

SOS Kinderdorpen organiseert een jungle-expeditie op Sumatra en een zesdaagse hike challenge in de Oegandese bergen.

Met Amref Flying docters kun je op de fiets Tanzania doorkruisen.

En War Child biedt georganiseerde beklimmingen van de Kilimanjaro aan.

Deelnemers moeten voor vertrek een paar duizend euro sponsorgeld ophalen voor het goede doel. De reis betalen ze daarnaast zelf.

De fietsreizen hebben voor Plan Nederland al meer dan een miljoen euro in het laatje gebracht, zegt woordvoerster Katherine Knowles van het voormalige Foster Parents Plan. "Tijdens de reis bezoeken we onze lokale projecten. Daar zien de deelnemers met eigen ogen hoe hun geld wordt besteed."

Ambassadeurs
Sara Kinsbergen, die onderzoek doet naar ontwikkelingssamenwerking aan de Radboud Universiteit, wijst op een mogelijke keerzijde van die aanpak. Wat schieten Afrikaanse kinderen op met het bezoek van een groep Nederlanders in fietsbroekjes?

"Wordt het geen aapjes kijken? Moeten de kinderen hun dankbaarheid tonen?"

Consumenten zijn eerder geneigd zich in te zetten voor een goed doel als dat hen ook persoonlijk iets oplevert, zegt onderzoeker Simon Kuijpers van de Radboud Universiteit.

"Mensen willen wel anderen helpen, maar er moet ook iets voor hen zelf in zitten. Ze willen uitgedaagd worden, zichzelf ontwikkelen, hindernissen overwinnen."

Een ander voordeel van de gesponsorde reizen is dat deelnemers automatisch ambassadeurs worden voor hun projecten.

"Mensen activeren hun hele netwerk. Ze vragen hun familie, vrienden en collega's om de reis te sponsoren. Na terugkeer vertellen ze enthousiast over hun ervaringen. Mensen die meegaan, zijn daarna ambassadeur voor het leven," zegt een woordvoerster van SOS Kinderdorpen.

Betrekken
Voor ontwikkelingsorganisaties in verre landen is het lastig om Nederlanders emotioneel bij hun doel te betrekken.

"Mensen komen niet zo snel in actie voor Afrikaanse meisjes die worden besneden. Ze willen wel de Alpe d'Huez beklimmen voor een familielid met kanker," verklaart Jurian Stevens van For All Reasons, een bedrijf dat goededoelenreizen organiseert.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden