Coca Cola waarschuwt in advertentie voor obesitas

In een nieuwe commercial kaart frisdrankgigant Coca Cola het probleem van overgewicht aan. In twee minuten tijd wordt gezegd dat alles wat je eet of drinkt calorieën bevat, en benadrukt dat Coca Cola een record aantal drankjes heeft ontwikkeld, dat maar heel erg weinig calorieën telt.

Archieffoto Beeld AFP

De laatste tijd wordt de druk op frisdrankproducenten in de Verenigde Staten steeds groter. Zo wordt in de stad New York een verbod voorbereid op de enorme bekers met suikerhoudende drankjes die mensen nu nog in restaurants of bioscopen kunnen bestellen. De maten van drankjes in de VS zijn vele malen groter dan die in Nederland. Ter vergelijking: als je bij een Amerikaanse McDonalds een 'small' bestelt, is de beker die je krijgt ongeveer even groot als de 'large' in Amsterdam.

Volgens Coca Cola is de video echter geen reactie op de huidige kritiek, maar een poging om bewustzijn te creëren. 'Er wordt een belangrijke discussie gevoerd over obesitas en daar willen wij aan bijdragen', zegt Stuart Kronauge, general manager van frisdranken voor Coca Cola in Noord Amerika, tegen persbureau AP.

In de commercial vertelt een vrouwenstem dat Coca Cola kleinere bekers biedt, werkt aan een steeds betere smaak van zoetstoffen die maar weinig calorieën bevatten, en uit zichzelf drankjes met minder calorieën op scholen beschikbaar heeft gesteld. Daarna wordt gezegd dat je dikker wordt als je meer calorieën eet of drinkt, dan dat je met bewegen verbrandt.

Mike Jacobsen, uitvoerend directeur van het Centrum van Wetenschap voor het Publieke Belang, is niet onder de indruk. 'Dit lijkt een lesje uit het boek 'Damage Control 101'', zegt hij tegen de BBC. 'Ze proberen het publiek alleen maar te ontwapenen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden