Coca-Cola investeert mogelijk in sapmaker, opmars limonade niet te stoppen

Coca-Cola wil naar verluidt flink investeren in de Amerikaanse smoothiestartup Suja Life. Persbureau Reuters meldt vandaag op basis van ingewijden dat het frisdrankconcern op het punt staat een minderheidsbelang te nemen, met een optie komende jaren ook de rest van het bedrijf te kopen.

Limonademakers van het merk Dorstlust. Beeld Linda Stulic

Coca-Cola kampt de laatste tijd met tegenvallende verkopen in Amerika, onder meer door toenemende zorgen over zwaarlijvigheid en de gezondheidseffecten van kunstmatige zoetstoffen in frisdranken. Daarom is het concern op zoek naar nieuwe populaire producten waarmee het de consument weer voor zich kan winnen.

Suja Life bestaat sinds 2012 en is sindsdien sterk gegroeid. Eerder investeerden beroemdheden als Leonardo DiCaprio, Jared Leto en Sofia Vergara al in de onderneming, die volgens Reuters door Coca-Cola wordt gewaardeerd op ongeveer 300 miljoen dollar (een kleine 274 miljoen euro).

Coca-Cola is overigens al meer dan tien jaar in de sapbranche actief met Odwalla. Concurrent PepsiCo nam een aantal jaar terug smoothiemerk Naked Juice over.

Übergezonde kefir

Van eenvoudige huisvlijtlimo tot colasiroop en van übergezonde kefir tot biologische energydrink voor in de club: de opmars van volwassen frisdrank is niet te stuiten.

Lees vandaag (8/8) in Het Parool hoe de verkoop van 'gewoon' pils en fris in West-Europa al jaren achteruit dendert, en de CocaCo's en PepsiCo's steeds harder worden aangevallen op hun aandeel in de obesitasepidemie terwijl de alternatieve frisdranken niet aan te slepen zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden