'Coca-Cola blijft duurste merk, maar Apple rukt op'

Frisdrankenmerk Coca-Cola blijft het duurste merk ter wereld, maar voelt wel de hete adem van computergigant Apple in de nek. Dat blijkt uit de jaarlijkse rangschikking van het Amerikaanse Interbrand.

Beeld EPA

De marktwaarde van Apple in de rangschikking 'Best Global Brands 2012' wordt becijferd op 76,57 miljard dollar, een ruime verdubbeling ten opzichte van de vorige ranglijst uit 2011. Apple bezette toen nog de achtste plaats. De waarde van het merk Coca-Cola schat Interbrand op 77,84 miljard dollar, ruim 8 procent meer dan vorig jaar. Het frisdrankenmerk bezet al jaar en dag de eerste plaats.

In de top 100 staan drie Nederlandse merknamen: Philips (41), Shell (75) en Heineken (92).

Technologiebedrijven
In de top tien staan nog meer technologienamen zoals IBM, Google, Microsoft, Intel en Samsung, naast General Electric, McDonalds en Toyota. Google overtreft voor het eerst rivaal Microsoft, en Facebook staat slechts op de 69ste plaats. Een andere nieuwkomer is Pampers (34ste plaats). De merknamen van banken, zoals Goldman Sachs, Citi en Santander kenden een flinke waardedaling.

Lijst
Interbrand maakt de lijst op sinds 2001, en houdt bij de waardering rekening met de financiële sterkte van de bedrijven en de impact van de merknaam bij het aankoopbeleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden