CNV vindt taakstraf na gooien van stoeptegel niet genoeg

Het aantal veiligheidsincidenten in het openbaar vervoer neemt de laatste jaren niet toe, maar de ernst van de incidenten wel. Vakbond CNV pleit voor hardere straffen voor bijvoorbeeld stenengooiers.

In Almere is deze week voor de tweede keer een bus belaagd. Een man die nog sloeg een ruit in. Hierbij kreeg een passagier glas in het oogBeeld ANP

Een greep in de kassa, een mes in de hand van een puber, een steen door de ruit van lijn 3, een klodder spuug in het gezicht, een stoeptegel en daarna een hoofdwond, afgerukte ruitenwissers, een klap, een doorgeladen shotgun, glas in het oog, urine in het gangpad, tientallen jongeren met stenen: de afgelopen weken was het bijna elke dag wel ergens raak in een stads- of een streekbus.

In de kale taal van het veiligheidsbeleid gaat het hier om A-incidenten (fysiek geweld), B-incidenten (verbaal geweld) en C-incidenten (voeten op de bank). Maar je kunt het ook anders zeggen.

"Dat gooien met stenen is een bizar soort vandalisme," meent Sanne van der Meulen van vakbond CNV.

Piek
Iedereen is bezorgd, maar toch: over een langere periode gezien daalt het aantal gevallen van fysieke en verbale agressie in het openbaar vervoer. In opdracht van de Tweede Kamer keek hoogleraar Ronald van Steden van de Vrije Universiteit in Amsterdam naar de veiligheid in het bus- en treinverkeer.

"We zien nu een piek in het geweld, maar zo'n piek zien we wel vaker. Het golft," zegt hij. "De NS constateerde vorig jaar minder meldingen van fysieke agressie, terwijl het aantal reizigers steeg. Ook de stadsvervoerders zagen een daling."

Cijfers van de gezamenlijke streekvervoerders lieten geen daling zien, maar ook geen stijging. In 2015 stabiliseerde het aantal A- en B-incidenten rond de 5300. Maar, waarschuwt hij: "De incidenten worden wel steeds heftiger."

Straffen
Dat ziet ook Van der Meulen. "Wij pleiten voor hardere straffen, zodat je na het gooien van stoeptegels niet wegkomt met een taakstraf en een waarschuwing."

Wat de vakbond betreft is er ook nog veel te winnen in de samenwerking tussen vervoerders, gemeenten en politie. "Als een chauffeur iets ziet en hij geeft dat door, moet er iets worden gedaan met dat signaal. Nu duurt dat nog te lang."

CNV en vervoerder Connexxion pleiten voor meer camera's en meer toezicht. Alleen, wie gaat dat betalen? "Wij mogen nu alleen een boa (een buitengewoon opsporingsambtenaar, red.) op de bus zetten als we hem ook in dienst nemen," zegt Connexxionwoordvoerder Hendri Beltman.

"Dat is niet helemaal eerlijk, want bij het stadsvervoer staat zo'n boa op de loonlijst van de gemeente. En begin dit jaar kreeg de NS tien miljoen euro voor extra veiligheidsmaatregelen. Mooi, maar wij hebben ook geld nodig. Dit is een maatschappelijk probleem, niet alleen iets van het streekvervoer."

Niet contant
Een concrete maatregel is al uitgewerkt. De gezamenlijke vervoerders willen dat de reiziger per 1 januari 2018 niet meer contant kan betalen in de bus of de tram. Op die manier is er voor criminelen niets meer te halen.

Maar: ook dit kost geld. Branchevereniging OVNL heeft al aangeklopt bij de overheid voor ondersteuning 'met denkkracht, besluitvorming en financiële bijdrages'.

Ook de media hebben een belangrijke rol, vindt Beltman: "Kwajongens die met steentjes auto's bekogelen zijn geen 'stenengooiers'. Als de media daar toch steeds in die woorden over berichten, lokt dat na-aapgedrag uit."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden