Clusius College: parkeergeld gaat ten koste van lessen

In delen van Noord wordt met spoed betaald parkeren ingevoerd. Voor het Clusius College betekent het een extra kostenpost van 25.000 euro. 'Dit gaat ten koste van ons onderwijs.'

­Clusius CollegeBeeld Google Streetview

Dat het hem goede docenten gaat kosten, daar is Pieter Roelofs het meest bevreesd voor. "Amsterdam heeft de mond vol van het aantrekken en behouden van docenten in de stad, maar als school worden we gewoon opgezadeld met ­extra ­parkeerkosten voor die leraren."

Roelofs, die vestigingsdirecteur is van het ­Clusius College in Noord, weet niet meer of hij blij of juist ontevreden moet zijn dat bij zijn school met spoed betaald parkeren is ingevoerd. "Sinds in de omliggende buurten moet worden betaald, per 1 juli, staat het bij ons in de ­Rode Kruisstraat steeds tjokvol. Nu wij hier met ingang van januari volgend jaar ook moeten betalen, zal dat waarschijnlijk ruimte geven, maar het betekent voor ons wel een forse kostenpost."

Want dat Roelofs degene is die het parkeergeld moet gaan betalen, dat lijdt voor hem geen twijfel. "Wij zijn een groene vmbo-school, alleen om die reden al zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid. Van de 47 personeelsleden die hier rondlopen, komen er 18 met de auto: dat is het resultaat van veel inspanningen om docenten op een andere manier te laten reizen. Als ik hen zelf moet laten betalen voor parkeren, weet ik één ding zeker: dan ben ik ze kwijt. Dan zoeken ze wel een baantje buiten de stad."

Dierenvervoer
Het Clusius draait dus op voor de kosten, zegt Roelofs, die verwacht zo'n 25.000 euro per jaar kwijt te zullen zijn aan parkeerkosten. "Iemand moet dat betalen en als ik dat doe, dan is er maar één mogelijkheid: het moet uit mijn budget ­komen. Op die manier gaat deze maatregel dus rechtstreeks ten koste van het onderwijs aan de Amsterdamse jeugd. Ik vind het nauwelijks te verteren. Kennelijk is dit de sanctie voor wie in Amsterdam een school probeert te runnen."

Zou Roelofs niet nog beter zijn best kunnen doen om zijn medewerkers op een andere manier naar het werk te laten komen? Hij zucht. "Als het maar even mogelijk is, gáán mensen al met het ov of de fiets. Er wordt gecarpoold, we hebben alles gedaan."

"Maar deze school heeft een speciaal karakter, docenten nemen vaak duurzaam lesmateriaal mee. Een van mijn docenten gaat ­iedere dag langs de bloemenveiling en komt dan met een auto vol bloemen. We moeten dierenvervoer hebben, dat kun je niet doen met de fiets. Daarnaast hebben we docenten die ook werken op hun eigen ­boerderij."

Aparte kolommen
Roelofs noemt het dubieus hoe zijn leerlingen straks door de gemeente worden gekort op hun leermiddelen en de kwaliteit van hun onderwijs.

"De gemeente hoeft zichzelf niet op deze manier te spekken, mag ik toch hopen. Volgens mij hebben ze geen idee van de impact die dit heeft op een school als de onze. Ik ga ervan uit dat er sprake is van twee aparte kolommen: ­onderwijs en parkeren. Ik hoop dat ze zien dat het niet slim is dat ik het geld van de ene kolom moet doorsluizen naar de andere."

Volgens de gemeente geldt voor scholen een 'ruime overgangsregeling van een jaar', met één parkeervergunning per vijf medewerkers. "In sommige stadsdelen is dat één op tien." De ­gemeente gaat niettemin in gesprek om te zien of ze iets voor deze scholen kan doen.

'Parkeer de leraar'

Ook op IJburg raken scholen in nood door betaald parkeren. Het school­bestuur van basisschool De Poseidon stuurde vorige week een wanhopige brief naar alle ouders met de vraag of zij wilden meedenken over oplossingen voor de parkeerproblemen van leraren die met de auto naar hun werk komen. De Poseidon heeft leerkrachten die ­dagelijks heen en weer reizen uit onder meer Friesland, ­Volendam en Lisse.

De directie schreef te merken dat parkeergelegenheid vaak wordt genoemd als reden om niet (meer) in Amsterdam te willen werken. Ouder Marc van Gend: "Het is te zot voor woorden dat een school bij de ouders moet aankloppen. Daarom ben ik de handtekeningenactie 'Parkeer de ­Leraar' begonnen. Zeker in een wijk als IJburg, waar overdag voldoende plekken zijn, moet de gemeente haar verantwoordelijkheid nemen en via parkeervergunningen investeren in de kwaliteit van het onderwijs."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden