Plus Theaterrecensie

Claudia de Breij is nu al de Grande Dame van het cabaret

Claudia de Breij is pas 43 jaar, dus misschien vindt ze het helemaal niet leuk om nu al de Grand Dame van het Nederlandse cabaret genoemd te worden. Wie haar in #Nu bezig ziet, kan echter nauwelijks om die kwalificatie heen.

Claudia de Breij. Beeld Hans Peter van Velthoven

Hoe ze opkomt, hoe ze rondloopt, hoe ze de piano beklimt om Donald Trump toe te zingen: er spreekt niet alleen ervaring uit, maar zelfs meesterschap.

Haar podiumpersoonlijkheid is bovendien volledig uitgekristalliseerd. De Breij presenteert zich als een activist onder het volk, een wereldverbeteraar die graag met één hand in haar broek op de bank zit. Slim, want die nuchtere houding maakt het veel gemakkelijker om de zaal mee te nemen in haar maatschappelijke analyses.

Mannen met grote knoppen
Na die geweldige oudejaarsconference van anderhalf jaar geleden is ook #Nu een voorstelling waarmee ze de actualiteit wil vangen. We leven in een overgangsfase, aldus De Breij, maar niemand weet precies waarnaartoe. Ze is bang voor mannen met grote knoppen en beschrijft de geschiedenis als een golfbeweging. In de jaren tachtig zong ze al mee met 'Zwart Wit' van Frank Boeijen. Nu lijken we weer terug bij af.

Het liefst zou ze binnen blijven tot deze storm gaat liggen. Maar dat kan natuurlijk niet. Zeker niet als je Claudia de Breij heet. Ondanks haar (en dus ook: ons) luie karakter, wil ze protesteren. Iets doen. Net als Mahatma Gandhi, wiens vreedzame verzet haar inspireert. En wat is er nou vreedzamer dan een fanfare?

Kleine De Breij
Die fanfare is een uitstekende metafoor. Hij staat voor lulligheid (mensen bij de fanfare zijn immers "seksloze vrijwilligers"), voor 'de straat op gaan' en voor gemeenschapszin. De kleine De Breij wilde saxofoon spelen, maar moest trommelen. Omdat daar nu eenmaal behoefte aan was. Soms moet het individu zich opofferen voor het collectief. Soms moet je naar buiten terwijl je liever binnen zou willen blijven.

#Nu ademt grandeur, met een groots decor van roterende jassen en een geweldige band die de pit levert voor een aantal zeer diverse liedjes, waarvan de rap-interpretatie van het Wilhelmus absoluut het hoogtepunt is. Vooral voor de pauze valt wel op dat De Breijs grappen niet altijd erg 'nu' zijn. Dat je je voorstelling door de discussie over genderneutraliteit niet meer kunt beginnen met 'Dames en heren' hadden we al van minimaal 38 cabaretcollega's begrepen.

Slavernijverleden
Ook haar bespreking van het programma Het Familiediner is aanvankelijk stoffig, maar dát blijkt gelukkig de opmaat naar het sterkste deel van de voorstelling. Zoals ruziënde broers hun akkefietjes uit moeten praten, oppert De Breij dat wij de confrontatie aan moeten gaan met ons slavernijverleden. De zaal bevriest onmiddellijk, maar ze zet door.

Nee, onwetendheid is geen zonde, maar wees je tenminste bewust van je onwetendheid. Weinig mensen kennen de naam Hendrik Verwoerd omdat we er niet trots op zijn dat de architect van de apartheid een Nederlander was. Als hij lepra had genezen, zou iedere stad een Verwoerdstraat hebben.

Sylvana Simons
Via een grapje over Sylvana Simons laat ze de teugels weer vieren. Haar volkse activistimago werkt hier als een schild. Claudia kan dit zeggen, want Claudia is een tof wijf. Én een rasoptimist, uiteindelijk.

Het fraaie slotnummer Later wordt het Beter heeft hitpotentie, maar mooier nog is wat ze daarna zegt: nee, de grootste truc van de duivel is niet dat hij de wereld liet geloven dat hijzelf niet bestaat, maar dat hij ons liet geloven dat het goéde niet bestaat.

Het zou zomaar de zin kunnen zijn waarmee haar hele oeuvre ooit geduid zal worden.

#Nu, 30 mei t/m 2 juni, DeLaMar Theater

#Nu

Door Claudia de Breij
Regie Titus Tiel Groenestege
Gezien Koninklijke Schouwburg Den Haag, 26 mei
Te zien 30 mei t/m 2 juni in het DeLaMar Theater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.