Plus

Clash

Hoe door polarisatie een land in een gewelddadige spiraal belandt, is te zien in Clash van Mohamed Diab. De film maakt de chaos en het straatgeweld in Egypte na de afzetting van president Mohamed Morsi in 2013 beklemmend voelbaar.

De claustrofobische mokerslag speelt zich af in een arrestantenbusje Beeld Clash

Het is onmogelijk niet treurig te worden bij de gedachte aan de Egyptische revolutie van 2011. Toen Hosni Moebarak na dertig jaar presidentschap na protesten op het Tahirplein in Cairo opstapte, leek Egypte af te stevenen op een democratisch staatsbestel.

Morsi van de Moslim Broederschap werd een jaar later tot president gekozen, maar dat leidde niet tot rust. Integendeel, want toen Morsi ongekend veel macht naar zich toetrok, leidde dat tot de grootste demonstratie in de Egyptische geschiedenis en zette het leger hem af.

Arrestantenbusje
Aanhangers en tegenstanders van Morsi demonstreerden en gingen elkaar te lijf. Duizenden werden opgepakt. Hoe dat in zijn werk ging, laat Clash, dat zich afspeelt op één dag in Caïro, zien.

De claustrofobische mokerslag speelt zich af in een arrestantenbusje, waarin de politie hardhandig arrestanten - ouderen maar ook kinderen - smijt. Als eerste een Egyptisch-Amerikaanse journalist (Hani Adel) en een fotograaf (El Sabaii Mohamed), want de politie houdt niet van journalisten.

Na hen volgen in hoog tempo meer arrestanten, zodat het busje snel vol zit met een mengeling aan demonstranten. Sommigen zijn aanhangers van de Moslim Broederschap, anderen felle tegenstanders van deze religieuze politieke beweging.

Enkele arrestanten gaan elkaar te lijf, anderen proberen de vrede te bewaren. Dat de arrestanten, waaronder een vrouw (Egyptische ster Nelly Karim), door de politie beestachtig worden behandeld - ze zitten urenlang in de hitte in het busje zonder water - zorgt voor nog meer spanning. Als er buiten een gewelddadige demonstratie losbarst, staat het busje in de vuurlinie en drijft er traangas naar binnen en vliegen er kogels door het busje.

Clash

Regie Mohamed Diab
Met Nelly Karim, Hani Adel
Te zien in Balie, Eye, Rialto

Minimaatschappij
Clash is een intens en heftig drama, waarin regisseur Mohamed Dabi geen partij kiest. Zijn film laat zien hoe Egyptenaren zich in een Shakespeariaanse spiraal van geweld laten meesleuren.

Dat geldt voor de wereld buiten het busje, waar een verkapte burgeroorlog woedt, maar ook voor de wereld in het busje, die oogt als een Egyptische minimaatschappij. Clash toont een op hol geslagen volk, waarin de rede het aflegt tegen emoties, met als gevolg een vicieuze cirkel van haat en geweld.

Als Clash een boodschap heeft, is het dat de Egyptenaren tot bezinning moeten komen en met elkaar moeten leren praten. Een open deur, jawel, maar de film trapt hem adembenemend heftig in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden