Plus

Claire en Shelter: een verrijking van het clubleven in ­de stad?

Twee nieuwe clubs openden afgelopen oktober tijdens Amsterdam Dance Event hun deuren. Nu, drie maanden later, is het laatste bouwgruis neergedwarreld, de verfgeur verdwenen en de dansvloer ingedanst. Tijd voor een nadere inspectie.

In de sfeervolle club Claire op het Rembrandtplein doet niets meer denken aan technohol Studio 80Beeld Amaury Miller

Claire

'Is dit Claire?" vraagt een toerist voor de deur op het Rembrandtplein. Geen vreemde vraag: er is nergens een uithangbord dat bevestigt dat je in de goede rij staat. En ook de hoge glazen toegangsdeur met frivole art-nouveauversiering roept niet meteen het gevoel van een club op.

Claire speelt gedurfd met de conventies van een club (donker, rauw, zweterig) door op een prettige, wat eigenwijze manier het tegenovergestelde te doen. Een visie die aansluit bij de gekozen clubnaam - een verwijzing naar de schildertechniek clair-obscur waarbij de club, net als in de techniek, het lichtpunt in de duisternis wil zijn.

Contrast
Dat is goed gelukt. Claire is een contrast vergeleken met het donkere technohol van de vorige bewoners. De club zet namelijk op deze plek dancehistorie voort: in het pand huiste tien jaar lang Studio 80, tot Duncan Stutterheim de club eind 2015 verkocht. Voor die tijd was Studio Amstel er te vinden, met de bekende Club ­Lekavonden.

Claire is een initiatief van de mensen achter Disco Dolly en Hanneke's Boom, met aan het roer Juri Miralles als programmeur en bedrijfsleider Julien Simmons. Zij maakten overigens in Studio 80 voor het eerste kennis met elektronische muziek.

Wie voor Studio 80-sentiment naar Claire gaat, kan dus beter thuisblijven. Er is weinig in Claire dat herinnert aan 'de 80'. Wat direct opvalt zodra je de lange, hoge entree binnenloopt, met aan weerszijden tegen de bakstenen muren groene retro lockers, zijn de ruimtelijkheid en de warmte. Wat ook opvalt is de stilte: gek genoeg is er vrijwel geen basdreun te horen, zodat je toch weer even twijfelt of je wel op de juiste plek bent.

Kroeggevoel
Die twijfel verdwijnt als een deur opengaat en je via een sluis (aha, vandaar!) de clubzaal ­inloopt. Veel hout hier, op de vloer en langs de muur, wat een kroeggevoel oproept en het duurt even voor je dat gevoel van je hebt af­geschud.

Opvallend is het goede gevoel voor detail waarbij ze niet bang zijn voor een statement hier en daar: tropische monsterabladeren boven de bar, spiegelramen aan de muur, een enkele industriële lamp achter de dj-booth, ­Tuschinski-achtige verlichting aan de muren richting de rookruimte en de klassieke ­chesterfieldambiance van de tweede zaal (met cocktailbar) achterin.

Deze zwierige, wat exotische jarentwintig­vibe, balancerend naar de goede kant van kitsch, is misschien niet stereotype club, maar past wel goed bij de programmering waarin de focus ligt op de warme kant van de elektronische muziek.

In Claire staat geen beukende hardtechno op het menu. Je komt hier voor de nieuwste sfeervolle house, disco, hiphop en funk, en daar is Claire de perfecte omgeving voor. Een verrijking van het clubleven in ­Amsterdam.

Rembrandtplein 17, open donderdag t/m zaterdag

Club Shelter.Beeld Khris Cowley

Shelter

Dat er in de gezonde dancescene ruimte was voor nóg een club bewijst Shelter. De naam verraadt het al: de club zit ondergronds in de kelder van de A'DAM Toren. Als je overdag over het plein achter de toren loopt, kun je zomaar per ongeluk over de ingang lopen.

Pas als je goed kijkt, zie je een rechthoekige sleuf in de tegels. Dat zijn de contouren van het luik dat elke vrijdag- en zaterdagavond om elf uur openklapt. Wanneer je via de trap afdaalt naar het donkere onbekende, krijgt de dansnacht gelijk een spannende start: wat tref je ­beneden aan?

Undergroundclub
Met Shelter willen nachtveteranen Merijn van den Heuvel, Kolja Verhage en Milan van Ooijen (voorheen Trouw, Air, Let en Deep House ­Amsterdam) een undergroundclub realiseren. In het programma is ruimte voor uiteenlopende techno en house uit de vernieuwende hoek door lokale en internationale dj's, zoals Trouw dat ook deed. Wanneer je vanaf de laatste traptree de vestibule instapt, voel je meteen: dit is een club die bij die ambitie past.

Het op de loer liggende kille parkeergarage­gevoel is vakkundig weggewerkt met robuuste zwarte muren met grafische patronen, op het plafond in de gang een lijnenspel van enkele strepen wit licht en van de gang tot op de dansvloer staan her en der metershoge palmbomen.

Ondanks het overheersende zwart en beton is de club niet kil of afstandelijk: het subtiele lichtspel van verlichte kubusvormen op het ­hoge plafond boven de dansvloer en de warme verlichting boven de goed gepositioneerde ruime bar geven een knusse vibe.

Het is in Shelter luxueus zonder dat het gelikt wordt. Verfijnd en toch stoer. En dat is van dansvloer tot toiletten en rookruimte perfect doorgevoerd.

Wat verloren
Het is bovendien prettig navigeren in Shelter, met genoeg ruimte om lekker te bewegen - je kunt bijvoorbeeld met gemak op de tien meter tussen dansvloer en vestibule een sprintje trekken. Wel kun je je door de royale opzet soms wat verloren voelen als je je buiten de geborgenheid van de dansvloer begeeft.

Het geluid is haast vanzelfsprekend goed, je verwacht ook niet anders van een nieuwe club. Dat bezoekers in een kringetje om de dj-booth heen kunnen staan, en niet alleen zoals meer gebruikelijk alleen ervoor, doet het saamhorigheidsgevoel op de dansvloer goed.

Sowieso is er goed nagedacht over de rol van een club als ontmoetingsplaats met veel zitjes en unisextoiletten om zo de interactie tussen de bezoekers te vergroten. In deze bunker kun je samen, zonder gevoel voor tijd, met gemak tot in de vroege ochtend doordansen.

Overhoeksplein 3, open vrijdag en zaterdag

Beeld Khris Cowley
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden