Plus

Circus Treurdier: 'Bij ons heerst een clubgevoel'

Negen kunstenaars en instellingen zijn genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst 2017, de grootste cultuurprijs van de hoofdstad. Muziektheatergezelschap Circus Treurdier maakt kans in de categorie 'stimuleringsprijs'.

Van boven naar beneden: makers van Circus Treurdier Thomas Spijkerman, Peter van Rooijen en Jan-Paul Buijs Beeld Linda Stulic

Thomas Spijkerman (31) studeerde in 2008 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Nee, in zijn studiejaren liep hij echt niet altijd al rond met het idee een gezelschap op te richten, maar toen hij afstudeerde, zag hij dat toch voor zich. Samen met anderen richtte hij muziektheatergezelschap Circus Treurdier op.

Het gezelschap begon met theater, maar had altijd de sluimerende wens ook film en televisie te maken. In 2013 kwam de populaire tv-serie Treurteevee, uitgezonden bij de VPRO. Nu is Circus Treurdier uitgegroeid tot een succesvol gezelschap met projecten als De Zwarte Doos, Het Eeuwige Nachtcafé, De Nachtmis en zelfs heuse aandeelhouders, die voor het gemak traandeelhouders worden genoemd.

Wat kenmerkt Circus Treurdier?
"Circus Treurdier is een maatschappijkritisch gezelschap dat muziektheater maakt. Ons werk heeft altijd een bittere, droogkomische humor. Het is talig en poëtisch. Voor mijn afstuderen organiseerde ik een festival in Studio K, waar ik veel mensen voor uitnodigde. Van daaruit ontstond de ambitie een gezelschap op te ­richten."

"Ik weet niet of het mijn ambitie was om echt een gezelschap te hebben. Het was meer mijn ambitie een beweging te creëren. Circus Treurdier is nu niet een typisch gezelschap. Bij ons heerst heel erg een clubgevoel."

"De mensen die naar onze voorstellingen komen noemen we treurdieren. We zien een treurdier als iemand die melancholisch is, soms met de ziel onder de arm loopt en toch optimistisch het leven tegemoet treedt. Een treurdier kan overal in de wereld zijn. Het is dan ook onze missie alle treurdieren te bereiken."

Hoe manifesteert het gezelschap zich in ­Amsterdam?
"De meesten van ons zijn afgestudeerd in Amsterdam. Sommigen ook in Maastricht, maar de meesten hier. Van de Amsterdamse Toneelschool tot het conservatorium. Daarnaast hebben we ons ook bewust gevestigd in Amsterdam. Deze stad is toch het epicentrum van de culturele sector."

"Ook is de grote stad voor ons altijd een inspiratiebron. We werken vaak vanuit stadse problemen, zoals eenzaamheid, waar mensen in de stad misschien juist sneller mee te maken hebben dan ergens anders. We voelen ons heel erg verbonden met Amsterdam. In ons hoofd was de voorstelling De Nachtmis ook een beetje ons cadeau aan de stad."

Een van de criteria voor de Amsterdamprijs is 'creatief ondernemend'; wat doet Circus Treurdier hieraan?
"Ik heb gemerkt dat wanneer mensen het over creatief ondernemerschap hebben, ze vaak denken aan hoe je op andere manieren geld zou kunnen verdienen in plaats van het ontvangen van subsidie. De discussie lijkt gemarginaliseerd tot geld verdienen, maar dat is geen doel op zich."

"Ik probeer veel breder naar creatief ondernemen te kijken. Hoe verbind je mensen aan wat je doet en hoe geef je dat een zo groot mogelijke betekenis? Dat is een andere houding dan zoeken naar andere manieren van geld verdienen. Een van de belangrijkste dingen, ook voort­gekomen uit de wens om voor dat clubgevoel
te zorgen, zijn onze traandeelhouders, onze abonnees."

"We hebben nu ruim vierhonderd abonnees, die we echt verbinden aan wat we doen. Eén keer per jaar komen we samen en dan bespreken we de jaarcijfers. Ja, dat gaat waarschijnlijk net iets anders dan bij een multinational."

Wat doen jullie over vijf jaar?
"Na ieder project kijken we opnieuw wat nodig is. We spelen in op wat de tijd van ons vraagt. De inhoud moet in ieder geval altijd toegankelijk én verwarrend zijn. Die paradoxaliteit kenmerkt ons. Hoe het er precies uitziet over vijf jaar? Lastig. Ik weet alleen dat ik nog steeds bezig zal zijn met kunst aan de man brengen."

Wat vinden jullie van de andere genomineerden voor de Amsterdamprijs?
"Daar vind ik echt niets van. Ik ben blij voor iedereen en gun iedereen het beste. De jury bepaalt en dat is helemaal prima. Ik merk dat ik er verder niets over te zeggen heb."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.