Plus

Christian Louboutin: 'Ik ben dol op al die hakken op de fiets'

Met het einde van de ramadan in zicht was het deze week erg druk in Christian Louboutins winkel in de P.C. Hooftstraat. Er was nog meer reden tot juichen: zijn merk won een slepende rechtszaak tegen schoenketen Van Haren.

Christian Louboutin draagt zelf het liefst loafers, zonder sokken. 'Fijner dan gympen' Beeld Linda Stulic

Voor een interview met Christian Louboutin arriveren op Birkenstocks voelt een beetje als de Sint-Pieterbasiliek in Rome betreden met blote schouders. Dat blijkt echter een misvatting, hij bezit zelf ook een paar. "Het mooie van het originele model," vertelt hij in het Conservatorium Hotel, "is dat het een afgeleide is van Egyptische sandalen die zijn gevonden in de graftombe van farao Toetankhamon."

Uiteraard weet hij dat, want Louboutin (54), of Louby, zoals hij vaak wordt genoemd, weet alles over schoenen. Op zijn dertiende raakte hij gefascineerd door het schoeisel van showgirls, die, zo benadrukt hij, een speciale band hebben met hun schoenen.

"Een van de grootste uitdagingen van hun vak is dat ze een trap af moeten zonder naar hun voeten te kijken. Een bekende uitspraak van Mistinguett, ooit de best betaalde vrouwelijke entertainer ter wereld, die optrad in de Folies Bergère en Moulin Rouge, is: 'L'ai-je bien descendu?', ben ik de trap goed afgekomen? Je bent namelijk pas echt een goede performer als je een podiumtrap met zeer smalle treden perfect kunt afdalen, hoofd rechtop, ogen richting publiek. Daarbij zijn goede schoenen van levensbelang."

6000 paar voor Danielle Steel
Louboutin leerde het vak van Charles Jourdan en Roger Vivier en maakte schoenen voor mode­huizen Dior, Chanel, YSL en Maud Frizon. In 1991 startte hij met twee vrienden zijn eigen luxe schoenenmerk. Een jaar later voegde hij de rood gelakte zool toe ('een experiment met nagellak'), die wereldwijd de harten van miljoenen vrouwen sneller zou doen kloppen.

Prinses Caroline van Monaco was zijn eerste klant, Catherine Deneuve volgde, Sarah Jessica Parker trouwde in een paar. De Amerikaanse bestseller­auteur Danielle Steel heeft naar verluidt 6000 paar, van gemiddeld 600 euro.

Nu in het internationale modebeeld stiletto's, mede dankzij Phoebe Philo, ex-ontwerper van Céline, een stuk minder vertegenwoordigd zijn (Balenciaga omarmde voor deze zomer zelfs de Croc), werkt een paar Louboutins met een hak van twaalf centimeter nog steeds als een rode lap op een stier. Voor de begin mei geopende winkel in de P.C. Hooftstraat staat volgens boutiquemanager Danilo Silva Timmers enkele malen per week een rij hongerige dames. (Deurbeleid: maximaal twintig klanten tegelijk binnen). En heren, want sinds 2009 worden ook die bediend.

Met het einde van de ramadan in zicht, was het deze week extra druk. Een glimp van de rode zool en de kenner weet dat hij met een Louboutin van doen heeft. En dat is knap. Liefdesbrieven ontvangt de ontwerper ook regelmatig. Zowel van mannen als van vrouwen.

De maximale hoogte voor een hak is 13 centimeter Beeld José Castellar

Scheidingspapieren
"Zo werd ik onlangs nog gevraagd trouwschoenen voor een koppel te ontwerpen, omdat haar Louboutins ooit de aanleiding waren geweest voor hun eerste contact. Een detail zoals de rode zool kan een conversatie starten." Een Franse vrouw wendde zich tot hem met het verzoek of hij een brief wilde verwerken in een op maat gemaakt paar. "Het bleken haar scheidingspapieren. Ik zei dat ik het liever met een kopie deed, maar ze stond erop dat ik het origineel gebruikte. Ze wilde er de hele dag naar kunnen kijken."

Een jaar geleden zat Christian Louboutin op een terras in de P.C. Hooftstraat te lunchen met een vriend, onder de indruk van de tijdelijke glazen bakstenengevel van de Chanelwinkel door architect Winy Maas. "Toen dacht ik: dat wil ik ook, een winkel in deze straat."

En zo geschiedde. Het is winkel nummer 145, het interieur een knipoog naar een circustent.

De Fransman met deels Egyptische genen komt regelmatig in Amsterdam voor exposities. Dit keer is het bezoek kort: twee nachten, een diner met pers en klanten en de officiële opening van de winkel mét afterparty in Club NL. Heeft Louboutin nog iets vreselijks gezien aan de voeten in de P.C.? "Nee, ik ben dol op al die vrouwen met hakken, zo behendig op de fiets. Dat zie je op weinig andere plekken en zeker niet in Parijs, never."

The stone disease
Als vrouwen schoenen kopen, kijken ze in de spiegel niet naar de schoen, maar vooral naar hun silhouet. Naar wat de schoen met hun houding doet, weet Louboutin. Zelf draagt hij het liefst loafers, zonder sokken. "Fijner dan gympen, omdat je ze zo makkelijk kunt uitdoen. In het theater of in het vliegtuig trek ik altijd mijn schoenen uit."

In het theater, het vliegtuig of de bioscoop komt hij vaak. Op zijn zestiende vertrok hij in zijn eentje naar de Bollywoodstudio's in India, waar hij nog een blauwe maandag zelf acteerde, onder meer in de film The Homosexual Century uit 1979. "Ik haatte het, dus nooit meer."

Reizen is een andere grote liefde. "Iran, Pakistan, Cuba, onlangs werd ik nog verrast door de schoonheid van Lahore." De zomervakantie brengt hij dit jaar door in Portugal, waar hij twee huizen bezit. "Het is een grap in mijn vriendenkring dat we allemaal lijden aan the stone disease: we verzamelen huizen. Ik heb ze in Luxor, Portugal, Rio de Janeiro en Parijs. En een paleis in Aleppo. Zes stuks, allemaal schitterend gedecoreerd. En o ja, ook nog een woonboot op de Nijl, genaamd Dahabibi, mijn Loveboat. Maar ik stop nu met kopen, want ik heb nauwelijks tijd om erheen te gaan, ik voel me schuldig tegenover het personeel. Zo wordt mijn huis in Luxor onderhouden door zo'n lief koppel. Als ik er een keer ben, klagen ze dat ik al een jaar niet meer ben geweest. En dan ben ik na vier dagen alweer weg."

Sinds 2009 kunnen ook heren de voeten in een paar Louboutins steken Beeld José Castellar

Zomercollecties tekent hij in Egypte of Brazilië, wintercollecties op het kasteel van zijn zakenpartner Bruno Chamberland in de Vendée: 'groot, slecht verwarmd en dus zeer inspirerend'. Hakken zegt hij uiteraard niet zo comfortabel te kunnen maken als sandalen, 'maar er zijn technieken die helpen'.

"Daarvoor ben ik credits verschuldigd aan de dansers van de Folies Bergère. Toen ik er ooit stage liep, moest ik dagelijks boodschappen voor ze doen, met ladingen carpaccio van kalfsvlees. Ze bleken de dunne plakjes in de schoenen te leggen, waar ze fungeerden als kussentjes. Veel trucs die ik toepas om schoenen zo min mogelijk pijnlijk te maken, komen van dansers."

Comfort lijkt het voor veel moderne vrouwen tegenwoordig te winnen van pijn. Zorgt de opkomst van een nieuwe feministische golf en de nasleep van #MeToo voor een dip in verkoop van stiletto's? Nee, zegt de man die vroeger stelde dat vrouwen zo dol zijn op zijn schoenen omdat ze er mannen mee aantrekken.

"Ik associeer platte schoenen niet met feminisme en ik zie ook geen verband tussen #MeToo en hoge hakken. Ervoor kiezen ze te dragen heeft te maken met emotie, een moment, verleiding voor jezelf." De maximale hoogte van een hak waarop nog te lopen valt? "12 centimeter. Je kunt tot 13 centimeter gaan voor maat 38 en groter, maar hoger is onmogelijk."

Alleenrecht
Inmiddels heeft hij ook parfums, een tassen- en cosmeticalijn, en behaalt hij de ene na de andere overwinning in de strijd om bescherming van zijn trademark, de rode zool. Dinsdag besloot het Europees Hof van Justitie, in de zaak die hij in 2013 aanspande tegen schoenketen Van Haren, dat Louboutin in Europa het alleenrecht kan claimen op rode zolen.

Met het arrest gaat het Hof, vrij ongebruikelijk, in tegen het advies van de advocaat-generaal, die in juni vorig jaar oordeelde dat merkbescherming niet kan worden verleend aan een kleur 'als concurrenten daardoor worden verhinderd om waren met hetzelfde functionele karakter aan te bieden'. De zaak gaat nu terug naar de rechtbank in Den Haag voor een definitieve uitspraak.

Louboutin: "Niemand mag de rode zool nog gebruiken, alleen als de hele schoen rood is." Vanwege het vroege tijdstip van juichen bleef de champagnefles nog even dicht.

Go Marokko
Geen Oranje op het WK voetbal, maar in het Marokkaanse nationale elftal spelen wel vijf Nederlanders mee. Om 'onze jongens' te steunen verkoopt de organisatie 'Oranje voor Marokko' sjaals. De opbrengst gaat naar een stichting ter bevordering van integratie. Bestellen via oranjevoormarokko.nl. Ook het Amsterdamse label Lack of Guidance eert het Marokkaanse elftal met een voetbalshirt. De oprichters plaatsen met de release een kritische kanttekening bij de maatschappelijke houding ten opzichte van Marokkanen in Nederland. "Een groep die in de media steevast wordt geproblematiseerd."

Bottega Veneta
Tomas Maier stopt na 17 jaar als creative director van het Italiaanse Bottega Veneta. Hij wordt opgevolgd door de Britse designer Daniel Lee, voorheen werkzaam bij Céline. Tot zover de never ending stoelendans bij modehuizen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden