Chinezen ontdekken de wijn, vervalsers ook

De groeiende populariteit van wijn leidt er in China toe dat er veel vervalsingen van de drank op de markt verschijnen.

Franse wijn in een Chinese supermarkt. Beeld afp
Franse wijn in een Chinese supermarkt.Beeld afp

Het bezit van een goede fles wordt in het Aziatische land steeds meer gezien als een teken van hoge sociale status. Vervalsers spelen in op de vraag door op grote schaal nepwijnen van bekende merken aan de man te brengen voor hoge bedragen.

Met name Franse wijnen zijn populair onder rijkere Chinezen. Hoe beroemder het merk en hoe hoger de prijs, des te populairder de wijn is. Een exclusieve fles Bordeaux Chateau Lafite Rothschild 1982 gaat er voor 50.000 yuan (5500 euro) van de hand. Aan nepwijnen zijn vaak kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd.

Tot voor kort dronk de gemiddelde Chinees slechts een liter wijn per jaar, maar in 2014 is China naar schatting zesde op de lijst van wijnconsumerende landen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden