Chinees kanaal Nicaragua moet concurreren met Panamakanaal

Het parlement van Nicaragua heeft Chinese bedrijven donderdag (lokale tijd) de opdracht gegund om een kanaal aan te leggen van de Atlantische naar de Stille Oceaan. De bouw neemt 10 jaar in beslag en kost 40 miljard dollar (ruim 30 miljard euro).

Nicaraguanen protesteren tegen de aanleg van het Chinese kanaalBeeld anp

Het gaat om een concessie van 50 jaar voor de bouw, het onderhoud en het bezit van het kanaal. Het project zal de invloed van China op de wereldhandel vergroten.

Het nieuwe kanaal wordt 286 kilometer lang, 20 meter breed en 22 meter diep. Het wordt een concurrent van het Panamakanaal, dat zo'n 80 kilometer lang is.

Volgens de regering van Nicaragua zal het kanaal voor economische groei zorgen. De oppositie van de regering van Daniel Ortega is tegen de bouw, onder meer omdat de concessie naar het buitenland gaat. Bovendien vragen ze zich af of een tweede kanaal in Zuid-Amerika nodig is.

Een 'Nicaraguakanaal' is een oude droom van zeevaarders, waterbouwkundigen en wereldveroveraars. In het Spaanse koloniale tijdperk werd er al over nagedacht. In 1849 sloten Nicaragua en de Amerikaanse zakenman Cornelius Vanderbilt een contract om het in 12 jaar tijd aan te leggen via de rivier de San Juan en het Meer van Nicaragua. Het plan strandde door de inval van een Amerikaanse avonturier, William Walker, die het land veroverde en daarmee de aanleg van het kanaal dwarsboomde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden