China heft na 13 jaar ban op spelcomputers op

Chinese kinderen kunnen binnenkort voor het eerst in hun leven een spelcomputer gebruiken. China heft na 13 jaar het verbod op de productie en verkoop van spelcomputers op.

Een model in Tokio met een Nintento 3DS.Beeld REUTERS

Het verbod werd in 2000 ingesteld vanwege zorgen over het effect van internationale games op Chinese kinderen. Het verbod op spelcomputers heeft Chinezen overigens niet tegengehouden om te gamen.

De online-gamemarkt, gamen via de pc of op mobiel, is de grootste ter wereld. China heeft de meeste internetgebruikers ter wereld, ongeveer 600 miljoen, en tweederde van hen speelt online games. 208 miljoen Chinezen spelen games op hun smartphone. De omzet van de gamesindustrie in China bedraagt ruim 5 miljard dollar (3,7 miljard euro).

Een screenshot uit Zhengtu, een populair online spel in China.Beeld Zhengtu
Een screenshot van één van de populairste online spellen in Chine: Fantasy Westward Journey.Beeld Fantasy Westward Journey

De openstelling van Chinese markt voor spelcomputers biedt een enorme kans voor de producenten, zoals Nintendo, Sony en Microsoft. Via de nieuwe vrijhandelszone in Shanghai, die op 29 september wordt geopend, kunnen zij hun producten in China gaan verkopen. Microsoft heeft al bekendgemaakt een joint venture opgericht te hebben met een Chinees mediabedrijf om de Xbox - of iets dat erop lijkt - in China uit te brengen.

Regelmatige pauzes in games
De bedrijven krijgen niet volledig vrij spel. De inhoud van games wordt gecontroleerd door een culturele autoriteit. Dat gebeurt in andere landen ook, maar de regels zijn in China veel strikter. Zo zijn gamers sinds 2007 verplicht om hun echte naam te gebruiken bij het registreren zodat hun gamegebruik in de gaten gehouden kan worden. Ook zijn gamemakers verplicht om regelmatige pauzes in games in te lassen, en worden bepaalde elementen gecensureerd. In de Chinese versie van het populaire online spel World of Warcraft zijn bijvoorbeeld alle skeletten en schedels verwijderd.

Toen in januari de eerste geruchten de ronde deden dat China de ban op gameconsoles zou opheffen of versoepelen, had dat een directe invloed op de aandelenkoersen van de grote spelcomputerfabrikanten. Deze hebben in het Westen te lijden onder de groeiende populariteit van pc-games en mobiele games. Technologieblog The Next Web vraagt zich dan ook af of de Chinezen behoefte hebben aan spelcomputers, of dat ze het toch liever bij online games en mobiele games houden.

Een gameconsole van Sony.Beeld AFP
Een screenshot van het populaire online spel Happy Farm, de Chinese tegenhanger van FarmVille.Beeld Happy Farm
De XBox One van Microsoft.Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden