Review

Cherry blossoms **

Regie: Doris Dörrie
Met: Hannelore Elser, Elmar Wepper

De films van de Duitse regisseuse Doris Dörrie gaan altijd over tegeltjeswijsheden. Cherry blossoms - Hanami heeft als mantra de waarheid als een koe dat het leven vergankelijk is.

Bestaan zulke vrouwen nog in Beieren? Zestiger Trudi (Hannelore Elser) pakt als haar man Rudi (Elmar Wepper) van zijn werk thuiskomt zijn jas aan, helpt hem in zijn pantoffels en trekt hem zijn vest aan. Het beeld maakt duidelijk dat beiden op een andere planeet leven. Het echtpaar doet denken aan het getrouwde stel in Andreas Dresens Wolke neun. Ook die film ging over een uitgebluste sukkelige oudere man en een vitale, gepassioneerde vrouw.

In Cherry blossoms is Rudi een oude brombeer, die het liefst thuiszit. Dat zijn vrouw, die geïnteresseerd is in de Japanse Butoh-dans, met hem naar Tokio wil om hun zoon te bezoeken en de berg Fuji te zien, is voor hem onbespreekbaar. Trudi heeft een reden om snel te willen gaan: de tijd dringt, omdat Rudi terminaal ziek is.

Het merkwaardige is dat zij dat weet, maar hij niet. Vreemd? Cherry blossoms is geen realistisch drama, maar een modern sprookje over een gepantserde man die zijn schild aflegt. Enfin, voordat Trudi weet hoe ze Rudi mee moet krijgen naar Japan, overlijdt niet hij, maar zij onverwacht in haar slaap. Nu het te laat is, valt het kwartje bij Rudi: had hij niet meer moeten doen voor zijn vrouw? Geplaagd door schuldbesef en verdriet reist hij naar zijn yuppie-zoon in Tokio. Komt hij in het reine met zichzelf?
Het zal niemand ontgaan dat Cherry blossoms - Hanami over de vergankelijkheid van het leven gaat. Illustratief voor de aanpak van Dörrie, die ook het scenario schreef, is de filmtitel: kersenbloesem symboliseert vergankelijkheid, maar voor de zekerheid heeft Dörrie het woord Hanami, dat naar het Japanse bloesemfeest verwijst, eraan toegevoegd.

Voor wie het dan nog niet heeft begrepen, is er de symboliek van in de film opduikende eendagsvliegen. Omdat Dörrie niet kan doseren, wordt de overdadige symboliek potsierlijk. Overal duikt de roze bloesem op: op een affiche in de metro, in het appartement van Rudi's zoon en in parkjes in Tokio.

Tegen zoveel symboliek kunnen de acteurs niet op. Ze worden ook niet geholpen doordat Doris Dörrie serieusheid verwart met looiïge ernst. Op humor stond blijkbaar straf. Cherry blossom - Hanami is een vergankelijke film. Zeer vergankelijk. (JOS VAN DER BURG)

Website

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden