Review

Che, part one **

null Beeld

Regie: Steven Soderbergh
Met: Benicio Del Toro, Demián Bichir

Over Che Guevara valt zonder twijfel een interessante film te maken, maar het eerste deel van Steven Soderberghs tweedelige, in totaal ruim vier uur durende epos over de guerrillastrijder is teleurstellend. Het ontbreekt aan een prikkelende visie.

''Mensen die hem een slager vinden, zullen niet tevreden zijn over onze film,'' zei Soderbergh een paar weken geleden in een interview over het beeld van Che Guevara in zijn ambitieuze project.

Hij heeft gelijk. Cubaanse ballingen in Miami laten geen spaan heel van zijn film over Che Guevara. Zij zien de film als een bijdrage aan de heldenstatus van een man die zij een psychopaat of op zijn minst een moordenaar vinden.

Che, part one had beter The making of a revolution kunnen heten, want de film concentreert zich volledig op de aanloop naar de Cubaanse revolutie. We zien veel guerrillastrijd in de jungle, waarin Castro (Demián Bichir) en Che (een sterke Benicio del Toro, in Cannes bekroond met de prijs voor beste acteur) een slim kat-en-muisspel spelen met het op papier veel sterkere Cubaanse leger.

Er vallen doden en gewonden, maar het leven in het oerwoud, waar aan goede sigaren nooit gebrek is, oogt soms als een spotje voor een avontuurlijke vakantiereis.

Voor wie niet alle historische feiten paraat heeft: Fidel Castro en een handjevol getrouwen, onder wie Che Guevara, bereidden in 1955 in Mexico een opstand voor tegen de door Amerika gesteunde Cubaanse dictator Batista.

Een jaar later landden zij met een bootje op Cuba en begonnen een guerrillastrijd, die drie jaar later uitmondde in de verdrijving van de dictator en het uitroepen van de Cubaanse revolutie. Einde deel één. Che Guevara's poging om de revolutie naar Bolivia te exporteren, waarvoor hij in 1967 met zijn leven betaalde, kunnen we over twee weken zien in Che, part two.

Over Che Guevara is zoveel geschreven en gefilmd dat een filmmaker van goeden huize moet komen als hij er iets aan wil toevoegen. Hij zal een prikkelende visie moeten hebben op de revolutionair, die in de jaren zestig als poster in de slaapkamer van elke linkse westerse student hing.

Die visie hebben Soderbergh en scenarist Peter Buchman niet. Che Guevara is voor Soderbergh 'een man met een ideologie die een geweer pakte'. Maakt hem dat interessant? In de twintigste eeuw gingen tienduizenden revolutionairen overal in de wereld de gewapende strijd aan met repressieve regimes. Che Guevara was één van de velen.

Hooguit onderscheidde hij zich in meedogenloosheid, want dit boegbeeld van universeel vrijheidsverlangen executeerde zonder pardon uit naam van de revolutie honderden politieke tegenstanders. Over zijn obsessie met revolutionaire zuiverheid, die op Cuba tot een nieuwe dictatuur leidde, hadden we graag een film gezien. (JOS VAN DER BURG)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden