Chauffeurs van taxi's op groengas boos op gemeente

Op de lucratieve standplaats achter het Centraal Station moeten taxi's op groengas voorrang verlenen aan elektrische taxi's. Onrechtvaardig, vinden chauffeurs die kort geleden flink hebben geïnvesteerd in een taxi op groengas.

Vanaf 1 juni moet een op de drie taxi's op de standplaats bij CS elektrisch zijn en daarom krijgen elektrische taxi's hier voorrang. Beeld anp

Sinds begin dit jaar zijn de standplaatsen bij het Centraal Station en op het Leidseplein exclusief voor schone taxi's, elektrisch of op groengas. Met deze maatregel wil het stadsbestuur taxichauffeurs die een schonere auto aanschaffen belonen. Omdat taxi's veel kilometers maken, scheelt een schone wagen flink wat luchtvervuiling.

Vijf maanden later al scherpt de gemeente de regels verder aan. Vanaf 1 juni moet een op de drie taxi's op de standplaats bij CS elektrisch zijn en daarom krijgen elektrische taxi's hier voorrang. Zodra ze de standplaats oprijden, mogen ze door naar de derde plek in de vaak lange rij wachtende taxi's.

Extra stimulans
Met dit privilege wil de gemeente de uitstootvrije elektrische taxi's een extra stimulans geven, legt een woordvoerder uit. De voorrangsregeling is in maart besproken met de TTO's, de taxicentrales, die de chauffeurs vertegenwoordigen.

De TTO's stemden unaniem in met het plan, maar de naar schatting driehonderd taxichauffeurs die op groengas rijden, voelen zich overvallen. Zij hebben veelal net hun dieselauto ingeruild.

"Voor een eenmanszaak is dat een pijnlijke investering. Ik heb een goede auto weggedaan, met verlies. En nu sta ik straks weer te wachten op een ander," zegt Mounir Makhlouf, woordvoerder van de nieuwe vereniging van taxichauffeurs op groengas Dato.

Vorig jaar, toen schone taxi's op de standplaats al voorrang kregen op dieseltaxi's, zag hij dat wel of niet wachten een groot verschil maakt. "Vooral als het rustig is. Dan hadden collega's soms al drie ritten gemaakt en dan stond je nog te wachten." Precies daarom zijn veel chauffeurs overgestapt op een schone taxi. "Wij kiezen voor deze twee standplaatsen. We willen dáár werken."

Populariteit
Makhlouf denkt dat de populariteit van de schone taxi's de gemeente heeft verrast. "Ik heb op 18 december mijn nieuwe auto gekocht, maar als ik wist dat elektrische taxi's al zo snel voorrang zouden krijgen op taxi's die op groengas rijden, had ik mijn diesel nog even gehouden om later een elektrische te kopen."

Met hun kleinere laadruimte zijn elektrische taxi's bij het station ook niet ideaal voor toeristen en hun bagage, vindt hij. "Er zijn ook nog geen busjes die elektrisch rijden." Bovendien is groengas bijna klimaatneutraal, benadrukt hij, en al veel schoner dan diesel of benzine. Groengas wordt opgewekt uit slib van de rioolwaterzuivering. "Op z'n Amsterdams: u rijdt op uw eigen schijt."

De chauffeurs weten al sinds 2016 dat de standplaats bij CS vanaf 2021 exclusief elektrisch is. De voorrangsregeling kwam daar in maart plotseling bovenop. De chauffeurs voelen zich niet goed vertegenwoordigd door hun TTO's, en ze verwijten de gemeente dat de lat nu alweer hoger wordt gelegd.

"Niet correct," vindt Makhlouf. "De gemeente kan dat niet maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden