Chauffeurs leggen streekvervoer plat

Door een landelijke staking ligt vrijwel het hele streekvervoer stil. Bij de bushaltes in de regio stonden mensen te wachten. Vooral toeristen zijn onvoorbereid.

De bussen van Connexxion rijden vanaf woensdag niet. Beeld anp

Na maanden onderhandelen met de werkgevers hebben de bonden FNV en CNV deze week de kont tegen de krib gegooid. Zij willen hogere lonen, minder werkdruk en langere rusttijden.

Na een periode van regionale estafettestakingen is er nu voor gekozen het hele streekvervoer plat te leggen. De CNV heeft aangegeven tot vrijdag te staken, het FNV kondigt een staking 'voor on­bepaalde tijd' aan.

De bond zegt dat er een stakingsbereidheid van 85 procent is. Dat wordt overigens betwist door werkgeversorganisatie VWOV.

GVB
Door de acties rijden er geen bussen van ­Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en Hermes. Omdat het stadsvervoer in Amsterdam een eigen cao heeft, wordt er niet gestaakt bij het GVB.

Reiziger lijken zich op de eerste stakingsdag goed te hebben voorbereid. De verkeersinformatiedienst van Rijkswaterstaat spreekt van een rustige ochtend op de wegen rond Amsterdam.

De spits verliep in het hele land rustiger door vakanties, meldt de ANWB. Er is een grotere vraag naar ov-fietsen, zegt een woordvoerster van de NS, waar de verhuurders zich op hebben ingesteld.

Op middelbare scholen in Amsterdam waar veel leerlingen van buiten de stad komen, wordt weinig van de staking gemerkt. De leerlingen kwamen op de fiets of op de scooter naar school.

Volendam
Het waren vanochtend in Amsterdam vooral toeristen onderweg naar toeristische trekpleisters als de Zaanse Schans, Edam en Volendam die teleurgesteld achterblijven op het bussta­tion achter CS.

Zoals Lewis Nelson uit Californië, die met zijn vrouw en kinderen tevergeefs staat te wachten op bus 391 naar de Zaanse Schans. "Een staking? Daar weten wij niets van. Wat jammer, we willen graag de molens zien."

85%

Een reiziger op het Centraal Station wacht tevergeefs op de streekbus. Volgens vakbond FNV staakt 85 procent van de chauffeurs.

Iets verderop staat Pat Murphy uit Florida te wachten op een bus naar Volendam, ook al. "Ik heb alles al gezien in Amsterdam, dus het leek me leuk ergens anders naartoe te gaan. Weet je zeker dat er geen bus gaat? Ik heb het nog nergens gezien of gehoord."

'Laatste redmiddel'
De echte drukte in de ochtendspits is de andere kant op, náár Centraal Station. Dat zag ook chauffeur Bert Wienelds, die niet meedoet aan de staking en deze ochtend met een van de weinige bussen tussen Purmerend en Amsterdam rijdt.

"Bij de haltes stonden veel mensen te wachten die van niets wisten. Ze vlogen me haast om de hals toen ik aan kwam rijden, zo blij waren ze."

Wienelds voelt niets voor de staking. "Dat vind ik het laatste redmiddel. Je kunt beter gewoon rijden en laten zien dat je vertraging oploopt omdat er te weinig tijd is. Dan ben je misschien wat later thuis, maar dan zien ze wel wat het probleem is."

Volgens Wienelds zorgt de staking voor spanning onder chauffeurs. "Er is een zwarte lijst met chauffeurs die niet meedoen. Ik zal daar ook wel op staan. Ach, ik doe gewoon m'n werk."

Lees ook: 'Weer drie dagen geen streekvervoer wordt vervelend'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden