Chauffeur die Celina (14) doodreed was 'onvoorzichtig'

Vrachtwagenchauffeur Peter van H. (56) uit Assendelft heeft zich volgens het Openbaar Ministerie 'onvoorzichtig en onoplettend gedragen' toen hij de 14-jarige Celina doodreed op de kruising van de Beukenweg en de Eerste Oosterparkstraat.

Beeld van het politieonderzoek na de aanrijding. Beeld Het Parool

De zaak werd dinsdagochtend behandeld in een regiezitting.

Het slachtoffer reed op 6 oktober 2016 op de fiets vanaf de Beukenweg rechtdoor richting de Mauritskade, terwijl Van H. rechtsaf sloeg richting de Linnaeusstraat.

Zowel het slachtoffer als de verdachte hadden groen licht. Van H. zag Celina bij het afslaan over het hoofd en raakte haar met de voorkant van de vrachtwagen.

De middelbare scholier, die op dat moment onderweg was van school naar huis, overleed ter plekke aan haar verwondingen.

Niet bevoegd
Volgens het OM heeft Van H. niet gekeken of de kruising vrij was om af te slaan. De spiegels van de zandwagen waarin Van H. reed zouden op het moment van het ongeluk bovendien niet goed zijn afgesteld.

De verdachte, die al dertig jaar als beroepschauffeur werkte, kende de kruising goed. Hij had zich volgens het OM daarom eens te meer bewust moeten zijn van de vele fietsers.

Uit de tenlastelegging blijkt bovendien dat de verdachte tijdens het ongeluk niet bevoegd was om op de plek van het ongeluk te rijden, omdat de ontheffing van zijn vrachtwagen voor dat gebied was verlopen.

De advocaat van de verdachte trekt de conclusie over de niet juist afgestelde spiegels in twijfel.

Volgens hem is het onderzoek gedaan met een dummy die stilzit, terwijl Van H. als chauffeur beweegt om in zijn spiegels te kijken of hij kan afslaan.

"Hij (de verdachte, red.) heeft haar niet gezien. Dat is het vervelende van dit verschrikkelijke ongeluk. (..) Het ongeluk is gebeurd, maar hij is altijd een zorgvuldige chauffeur geweest."

Van H. voegde eraan toe dat de zaak alleen maar verliezers kent.

Kruising aangepast
Na het ongeluk hebben buurtbewoners bij het stadsdeel aan de bel getrokken over de gevaarlijke kruising. Die is daarop aangepast.

Het fietspad is dichter bij de weg gelegd zodat fietsers beter zichtbaar zijn voor automobilisten en niet meer schuilgaan achter geparkeerde auto's. Ook is een wachtstrook aangelegd, zodat fietsers voor de auto's moeten wachten op groen licht, in plaats van ernaast.

De zaak zal in de zomer inhoudelijk worden behandeld. Een exacte datum is nog niet vastgesteld.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden