Chaos op Schiphol voorspeld

AMSTERDAM - Vakantiegangers moeten de komende weken rekening houden met vertragingen van soms vele uren op Schiphol. Luchtvaartmaatschappijen plannen vaak zo veel vluchten, dat ze in de problemen komen als er vliegtuigen uitvallen.

Dat stelt het bedrijf EUclaim, waar reizigers claims tegen luchtvaartmaatschappijen kunnen indienen. Het bedrijf verzamelt data over de punctualiteit op Schiphol, maar critici wijzen erop dat het bedrijf ook aan schadeclaims verdient.

''Dit weekeinde gaat de punctualiteit op Schiphol teloor,'' zegt directeur Hendrik-Jan Noorderhaven. Het is vrijdag de drukste dag van het jaar op Schiphol: 175.000 passagiers. In juli en augustus verwerkt het vliegveld in totaal ongeveer negen miljoen reizigers.

Alle luchtvaartmaatschappijen zullen volgens Noorderhaven kampen met vertragingen. Maar het zijn volgens hem vooral chartermaatschappijen als Martinair en Arkefly die er last van zullen hebben. ''Hun vluchtschema zit in de zomer zo vol, dat een defect toestel forse vertragingen kan opleveren.'' Defecte vliegtuigen zorgden volgens EUclaim in de kerst- en de paasvakantie ook al voor forse vertragingen.

Volgens directeur Steven van der Heijden van Arkefly is het aantal vertragingen de laatste maanden juist afgenomen. Het zou volgens hem 'best wel eens kunnen' dat er na het komend weekend meer vertragingen optreden op Schiphol, maar dat is volgens hem niet de schuld van Arkefly. Het komt geregeld voor dat een vliegtuig klaar is om te vertrekken, maar dat het door drukte op Schiphol niet kan opstijgen. ''Daar hebben alle luchtvaartmaatschappijen mee te maken.''
Schiphol zelf verwacht volgens een woordvoerster geen grote problemen deze zomer.

Martinair stelt dat er deze zomer veel minder vertragingen zullen zijn dan vorig jaar. Toen viel een aantal defecte vliegtuigen uit, waardoor veel passagiers te laat op hun bestemming kwamen. Maar dit jaar vliegt Martinair naar minder bestemmingen en kunnen er meer tegenslagen worden opgevangen, aldus een woordvoerder.

Van der Heijden zegt bovendien dat Noorderhaven een groot commercieel belang heeft bij zijn kritiek. Bij EUclaim kunnen luchtreizigers een claim indienen als door schuld van de vervoerder hun vlucht vertraagd is.

Sinds de oprichting van het bedrijf, ruim een jaar geleden, is dat 5200 keer gebeurd. Ongeveer 73 procent is daarvan toegekend. Gemiddeld krijgt een passagier 455 euro, waarvan EUclaim bijna een kwart ontvangt. (HET PAROOL)

Vakantiegangers moeten de komende weken rekening houden met vertragingen van soms vele uren op Schiphol. ANP/ Marcel Antonisse
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden